Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego M. Watheleta przedstawiona w dniu 10 stycznia 2017 r.

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MELCHIORA WATHELETA

przedstawiona w dniu 10 stycznia 2017 r.(1)

Sprawa C‑682/15

Berlioz Investment Fund SA

przeciwko

Directeur de l’administration des Contributions directes

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour administrative (trybunał administracyjny, Luksemburg)]

Odesłanie prejudycjalne - Dyrektywa 2011/16/UE - Artykuł 1 ust. 1 -Artykuł 5 - Współpraca administracyjna w dziedzinie opodatkowania - Wymiana informacji pomiędzy organami podatkowymi - Pojęcie „przewidywalnego związku” wnioskowanych informacji - Odmowa osoby trzeciej w państwie współpracującym udzielenia pewnych informacji - Sankcje - Stosowanie Karty praw podstawowych Unii Europejskiej - Artykuł 47 - Artykuł 51 ust. 1 - Prawo do skutecznego środka prawnego przed sądem - Prawo do środka odwoławczego od wniosku o wymianę informacji kierowanego do osoby trzeciej







I -    Wprowadzenie

1.        Niniejszy wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczy w szczególności interpretacji art. 1 ust. 1 i art. 5 dyrektywy Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającej dyrektywę 77/799/EWG(2), jak również art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej „kartą”).

2.        Pytanie to pojawia się w szczególnej atmosferze ostatnich doniesień dotyczących „skandali finansowych”(3) i innych ewentualnych korzyści podatkowych przyznawanych przez niektóre kraje spółkom międzynarodowym, o których głośno było w prasie w ostatnich miesiącach(4). Wydarzenia te wzbudziły u dużej liczby obywateli potrzebę większej przejrzystości i równości w tym zakresie, a wręcz u niektórych niezrozumienie wobec braku harmonizacji podatkowej w ramach Unii Europejskiej.

        W związku z tym instrumenty prawne pozwalające na lepszą walkę z oszustwami podatkowymi - takie jak dyrektywa 2011/16 - są coraz częściej wykorzystywane przez państwa członkowskie. Nieuchronnie korzystanie z powyższych środków rodzi pytanie o równowagę pomiędzy skutecznością administracji a poszanowaniem praw obywatela, w tym prawa do skutecznego środka prawnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00