Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego N. Wahla przedstawiona w dniu 15 grudnia 2016 r.
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
NILSA WAHLA
przedstawiona w dniu 15 grudnia 2016 r.(1)
Sprawa C‑638/15
Eko-Tabak s.r.o.
przeciwko
Generální ředitelství cel
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Nejvyšší správní soud (najwyższy sąd administracyjny, Republika Czeska)]
Dyrektywa 2011/64/UE - Artykuł 2 ust. 1 i art. 5 ust. 1 - Podatki akcyzowe od wyrobów tytoniowych - Pojęcie „tytoniu do palenia” - Dyrektywa 2008/118/WE - Artykuł 1 ust. 3 - Pojęcie „wyrobów innych niż wyroby akcyzowe”
1. Kiedyś uważano, że „nie masz pod słońcem nic ponad tabakę. To namiętność wszystkich godnych ludzi; kto żyje bez tabaki, ten w ogóle nie wart żyć na świecie”(2)
. Jednakże obecnie podejście społeczeństwa do tytoniu jest zupełnie inne.
2. Pomimo to konsumpcja tytoniu w Unii Europejskiej jest nadal powszechna. Nie zaskakuje zatem, że jego opodatkowanie wywołuje kontrowersje(3)
, co jest widoczne między innymi w niniejszej sprawie.
3. Sąd odsyłający zwraca się konkretnie z pytaniem, czy wysuszone, sprasowane, nieregularne, częściowo oczyszczone liście tytoniu lub ich części, które zostały poddane procesowi pierwszego suszenia i kontrolowanego zwilżania i w których wykryto obecność gliceryny, nadają się do palenia po prostym przygotowaniu poprzez rozgniatanie lub ręczne przycinanie (dalej nazywane „przedmiotowymi wyrobami”) objęte są zakresem art. 2 lub ewentualnie art. 5 dyrektywy 2011/64/UE(4)
. Gdyby Trybunał stwierdził, że tak nie jest, sąd odsyłający pragnie ustalić, czy dyrektywa ta stoi na przeszkodzie opodatkowaniu przez państwa członkowskie takich wyrobów.
Z przyczyn, które przedstawiam poniżej, uważam, że wyroby takie jak będące przedmiotem niniejszej sprawy należy klasyfikować jako „inny tytoń do palenia” zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. c) ppkt (ii) dyrektywy 2011/64. Zatem stanowią one „wyrób tytoniowy” podlegający opodatkowaniu przez państwa członkowskie podatkiem akcyzowym.