Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 8 września 2016 r. - Associazione Italia Nostra Onlus - Sprawa C-444/15

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 8 września 2016 r.(1)

Sprawa C‑444/15

Associazione Italia Nostra Onlus

przeciwko

Comune di Venezia i in.

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale amministrativo regionale per il Veneto (regionalny sąd administracyjny dla Wenecji Euganejskiej, Włochy)]

Środowisko naturalne - Wpływ niektórych planów i programów na środowisko - Wysoki poziom ochrony środowiska na podstawie art. 191 TFUE i art. 37 karty praw podstawowych - Konieczność oceny wpływu na środowisko na podstawie dyrektywy 2001/42/WE przy koniecznej ocenie skutków na podstawie dyrektywy 92/43/EWG - Wykładnia pojęcia „małych obszarów na poziomie lokalnym”





I -    Wprowadzenie

1.        Niniejszy wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym ma na celu dalszą konkretyzację zakresu stosowania dyrektywy w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko(2) (zwanej dalej „dyrektywą SOOŚ”, SOOŚ oznacza strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko). Ponadto stwarza on Trybunałowi okazję do ponownego wypowiedzenia się, po dłuższym czasie, w przedmiocie celu Unii polegającego na dążeniu do wysokiego poziomu ochrony w dziedzinie polityki ochrony środowiska.

2.        Spór w postępowaniu głównym dotyczy przedsięwzięcia budowlanego na weneckiej lagunie. Do tego celu została wprawdzie przeprowadzona ocena skutków na podstawie dyrektywy siedliskowej(3), jednakże władze włoskie w ramach wstępnej oceny stwierdziły, że nie jest konieczna strategiczna ocena oddziaływania na środowisko na podstawie dyrektywy SOOŚ, ponieważ dotknięty jest jedynie mały obszar na poziomie lokalnym, a przedsięwzięcie potencjalnie nie będzie powodować znaczącego wpływu na środowisko. W takim wypadku dyrektywa SOOŚ przewiduje, że nie trzeba przeprowadzać strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.

        Sąd odsyłający ma przede wszystkim wątpliwości, czy ten wyjątek od obowiązku SOOŚ jest zgodny z wymaganym przez prawo Unii wysokim poziomem ochrony środowiska, co nasuwa interesujące pytania w szczególności co do kontroli sądowej tego celu polityki Unii.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00