Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 25 lutego 2016 r. - Lesar - Sprawa C-159/15

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

YVES’A BOTA

przedstawiona w dniu 25 lutego 2016 r.(1)

Sprawa C‑159/15

Franz Lesar

przeciwko

Beim Vorstand der Telekom Austria AG eingerichtetes Personalamt

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgerichtshof (sąd administracyjny, Austria)]

Odesłanie prejudycjalne - Polityka społeczna - Dyrektywa 2000/78/WE - Równość traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy - Artykuł 2 ust. 1 i 2 lit. a) - Artykuł 6 ust. 2 - Ustalenie uprawnień emerytalnych byłych urzędników - Okresy stażu przyuczającego lub pracy na podstawie umowy o pracę, za które powinny być odprowadzone składki na obowiązkowe ubezpieczenie emerytalne - Uwzględnienie - Wyłączenie takich okresów ukończonych przed osiągnięciem 18. roku życia





1.        Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczy wykładni art. 2 ust. 1 i 2 lit. a) oraz art. 6 ust. 1 dyrektywy Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającej ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy(2).

2.        Wniosek ten został przedstawiony w ramach postępowania toczącego się pomiędzy F. Lesarem a Beim Vorstand der Telekom Austria AG eingerichtetes Personalamt (służbami kadrowymi dyrekcji Telekom Austria AG, zwanymi dalej „służbami kadrowymi”), w przedmiocie odmowy uwzględnienia przez te służby do celów obliczenia uprawnień emerytalnych F. Lesara okresów stażu przyuczającego i pracy poprzedzających podjęcie przez F. Lesara służby, a ukończonych przed osiągnięciem przez niego 18. roku życia.

        W niniejszej opinii zaproponuję, aby Trybunał zbadał uregulowanie krajowe rozpatrywane w postępowaniu krajowym raczej w świetle art. 6 ust. 2 dyrektywy 2000/78 niż w świetle art. 6 ust. 1 tej dyrektywy. Na końcu mojej analizy dojdę do wniosku, że wykładni art. 2 ust. 1 i 2 lit. a), jak również art. 6 ust. 2 omawianej dyrektywy należy dokonywać w ten sposób, że przepisy te nie stoją na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, takiemu jak rozpatrywane w postępowaniu głównym, które wyklucza z uwzględnienia okresów nauki i pracy ukończonych przez urzędnika przed osiągnięciem przez niego 18. roku życia w celu przyznania świadczenia emerytalnego i obliczenia wysokości emerytury, ponieważ uregulowanie to ma gwarantować jednolite ustalenie w ramach systemu emerytalnego urzędników wieku przystąpienia do tego systemu, jak i wieku uprawnienia do pobierania świadczeń emerytalnych, które są wypłacane z tego systemu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00