Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 21 stycznia 2016 r. - Pizzo i in. - Sprawa C-27/15

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

M. CAMPOSA SÁNCHEZA-BORDONY

przedstawiona w dniu 21 stycznia 2016 r.(1)

Sprawa C‑27/15

Pippo Pizzo i in.

przeciwko

CRGT srl

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Consiglio di Giustizia Amministrativa per la Regione siciliana (Włochy)]

Zamówienia publiczne - Dyrektywa 2004/18/WE - Udział w przetargu - Możliwość powołania się na zdolności innych przedsiębiorstw w celu spełnienia wymaganych warunków - Nieuiszczenie składki nieprzewidzianej w wyraźny sposób - Wykluczenie oferenta





1.        Rozpatrywane odesłanie prejudycjalne daje Trybunałowi Sprawiedliwości ponową sposobność rozwinięcia jego orzecznictwa dotyczącego procedur udzielania zamówień publicznych, a w szczególności, dyrektywy 2004/18/WE(2).

2.        Z jednej strony ponownie poruszana jest kwestia, czy oferent może skorzystać ze zdolności osób trzecich w celu spełnienia warunków udziału w procedurze udzielenia zamówienia, problem stosunkowo łatwy do rozstrzygnięcia w świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości.

3.        Z drugiej strony - a problem ten jest bardziej złożony - sąd odsyłający zastanawia się, czy określone wymogi dopuszczenia do udziału w procedurze zamówienia publicznego mogą nie być podane w sposób wyraźny w ogłoszeniu o zamówieniu ani w specyfikacji, lecz tylko wynikać z krajowych przepisów o charakterze generalnym.

4.        W związku z tym drugim problemem proponuję Trybunałowi Sprawiedliwości zniuansowany sposób odczytania jego orzecznictwa dotyczącego konieczności zawarcia w dokumentacji przetargowej w sposób wyraźny wszystkich warunków przetargu. Uczynię to, odwołując się do logiki, która jest w mojej ocenie nieodłącznym korelatem pojęcia „rozsądnie poinformowanego i wykazującego zwykłą staranność oferenta” jako kryterium determinującego ducha owego orzecznictwa.

I -    Ramy prawne

A -    Prawo Unii

1.      Dyrektywa 2004/18

        Artykuł 2 dyrektywy 2004/18 stanowi, że „[i]nstytucje zamawiające zapewniają równe i niedyskryminacyjne traktowanie wykonawców oraz działają w sposób przejrzysty”.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00