Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 14 stycznia 2016 r. - Ruijssenaars i Jansen - Sprawy połączone C-145/15, C-146/15

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

YVES’A BOTA

przedstawiona w dniu 14 stycznia 2016 r.(1)

Sprawy połączone C‑145/15 i C‑146/15

K. Ruijssenaars,

A. Jansen (C‑145/15),

J. H. Dees-Erf (C‑146/15)

przeciwko

Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Raad van State (rada stanu, Niderlandy)]

Odesłanie prejudycjalne - Transport lotniczy - Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 - Odszkodowanie i pomoc dla pasażerów - Odwołanie lotu - Artykuł 16 - Krajowe organy odpowiedzialne za wykonanie rozporządzenia - Prawa podmiotowe - Zadania krajowych organów odpowiedzialnych za wykonanie rozporządzenia - Skarga indywidualna - Sankcje





1.        W swoim pytaniu Raad van State (rada stanu) zmierza do ustalenia, czy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 261/2004(2) nakłada na organ krajowy odpowiedzialny za wykonanie tego rozporządzenia, obowiązek zastosowania środków przymusu w celu przymuszenia przewoźników lotniczych do wypłacenia pasażerom linii lotniczych odszkodowania należnego w wyniku opóźnienia lub odwołania lotu zgodnie z art. 5 i 7 wspomnianego rozporządzenia.

2.        Artykuł 16 ust. 1 rozporządzenia nr 261/2004 zobowiązuje państwa członkowskie do wyznaczenia organu krajowego odpowiedzialnego za wykonywanie postanowień tego rozporządzenia, który w razie konieczności podejmuje niezbędne środki w celu zapewnienia przestrzegania praw pasażerów.

3.        W niniejszej opinii wyjaśnię powody, dla których uważam, że art. 16 rozporządzenia nr 261/2004 należy interpretować w ten sposób, iż organ krajowy odpowiedzialny za wykonanie tego rozporządzenia, do którego wpłynęła indywidualna skarga pasażera linii lotniczych, nie może stosować środków przymusu wobec danego przewoźnika lotniczego w celu przymuszenia go do wypłaty odszkodowania należnego temu pasażerowi na mocy wspomnianego rozporządzenia.

I -    Ramy prawne

    

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00