Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego - 16 grudnia 2015 r. - Citroën Commerce - Sprawa C-476/14
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
PAOLA MENGOZZIEGO
przedstawiona w dniu 16 grudnia 2015 r.(1)
Sprawa C‑476/14
Citroën Commerce GmbH
przeciwko
Zentralvereinigung des Kraftfahrzeuggewerbes zur Aufrechterhaltung lauteren Wettbewerbs eV (ZLW)
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesgerichtshof (trybunał federalny, Niemcy)]
Odesłanie prejudycjalne - Ochrona konsumentów - Ogłoszenie reklamowe z informacją o cenie - Oddzielne podanie kosztów przemieszczenia - Pojęcia „oferty” i ceny „wraz z podatkami” - Przepis krajowy o obowiązku włączenia do ceny podanej w reklamie przypadających obowiązkowo dodatkowych kosztów związanych z przemieszczeniem pojazdu - Zgodność z prawem Unii - Nieuczciwa praktyka handlowa - Zaproszenie do dokonania zakupu - Istotna informacja dotycząca ceny
1. Czy prawo Unii zawiera do tego stopnia szczegółowe wymogi w zakresie podawania i wskazywania ceny, że reklama samochodu, która z jednej strony wymienia odrębnie cenę produktu, a z drugiej strony wysokość obligatoryjnych kosztów przemieszczenia od producenta do kupującego, powinna być zawsze zakazana? Taki jest główny problem niniejszego odesłania prejudycjalnego.
I - Ramy prawne
A - Prawo Unii
1. Dyrektywa 98/6/WE
2. Z motywu 1 dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom(2) wynika, że „przejrzyste funkcjonowanie rynku oraz prawidłowa informacja przyczyniają się do poprawy ochrony konsumenta oraz zdrowej konkurencji między przedsiębiorstwami i produktami”.
3. Motyw 2 dyrektywy 98/6 przypomina, że „konsumentom należy zapewnić wysoki poziom ochrony”.
W motywie 6 dyrektywy 98/6 stwierdza się, że „obowiązek podawania ceny sprzedaży oraz ceny jednostkowej przyczynia się znacząco do lepszego przekazywania informacji konsumentom, jako że najłatwiejszym i zarazem najlepszym sposobem jest umożliwienie konsumentom dokonania oceny i porównania cen produktów w sposób optymalny i tym samym dokonania świadomego wyboru na podstawie prostych porównań”.