Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego - 6 października 2015 r. - Sanoma Media Finland Oy - Nelonen Media - Sprawa C-314/14
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
MACIEJA SZPUNARA
przedstawiona w dniu 6 października 2015 r.(1)
Sprawa C‑314/14
Sanoma Media Finland Oy - Nelonen Media
przeciwko
Viestintävirasto
[wniosek o wydanie orzeczenia prejudycjalnego
złożony przez Korkein hallinto-oikeus (Finlandia)]
Rozpowszechnianie telewizyjne - Reklama telewizyjna - Dyrektywa 2010/13/UE - Artykuł 10 ust. 1 lit. c), art. 19 ust. 1 i art. 23 - Oddzielenie reklamy od innych części audycji - Technika podziału ekranu - Ograniczenie czasu trwania przerw na reklamy - Informacje o sponsorowaniu audycji - „Czarne sekundy” oddzielające spoty reklamowe
Wprowadzenie
1. Korkein hallinto-oikeus (fiński naczelny sąd administracyjny) zwrócił się z trzema szczegółowymi pytaniami dotyczącymi wykładni przepisów normujących kwestie reklamy telewizyjnej i sponsorowania przez przedsiębiorstwa audycji telewizyjnych.
2. Jakkolwiek przepisy będące przedmiotem odesłania prejudycjalnego obowiązują w prawie Unii już od dawna (choć ich brzmienie ulegało w tym okresie ewolucji), w dotychczasowym orzecznictwie Trybunału brak odpowiedzi na pytania prawne postawione przez sąd odsyłający w niniejszej sprawie. Tymczasem, jak się wydaje, w praktyce krajowych organów administracji oraz sądów poszczególnych państw członkowskich istnieje rozbieżność w stosowaniu omawianych przepisów. Trybunał będzie więc miał okazję dokonać ich wykładni i tym samym ujednolicić ową praktykę.
Ramy prawne
Prawo Unii
3. Pytania prejudycjalne przedstawione przez Korkein hallinto-oikeus dotyczą wykładni kilku przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych)(2).
Zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2010/13: