Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Opinia rzecznika generalnego - 23 grudnia 2015 r. - Pillbox 38 - Sprawa C-477/14

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

Juliane Kokott

przedłożona w dniu 23 grudnia 2015 r.(1)

Sprawa C‑477/14

Pillbox 38 (UK) Limited

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez High Court of Justice (England and Wales), Queen’s Bench Division (Administrative Court), Zjednoczone Królestwo]

Zbliżanie ustawodawstw - Artykuł 20 dyrektywy 2014/40/UE - Produkcja, prezentowanie i sprzedaż wyrobów tytoniowych i wyrobów z nimi powiązanych - Papierosy elektroniczne - Zasada proporcjonalności - Zasada pewności prawa - Zasada równego traktowania - Zasada pomocniczości - Prawa podstawowe Unii - Wolność prowadzenia działalności gospodarczej i prawo własności - Artykuł 16 i art. 17 karty praw podstawowych





I -    Wprowadzenie

1.        Żadne z przepisów Unii Europejskiej nie doprowadziły przez lata do tak zaciętych sporów co różne dyrektywy dotyczące produkcji, prezentacji i sprzedaży wyrobów tytoniowych i wyrobów z nimi powiązanych na europejskim rynku wewnętrznym(2).

2.        Również najnowszy środek harmonizacji rynku wewnętrznego, a mianowicie dyrektywa 2014/40/UE(3), nie stanowi w tym względzie wyjątku. Trybunał rozpatruje go obecnie w trzech równoległych postępowaniach. Jakkolwiek zdatność art. 114 TFUE (uprzednio art. 95 WE lub art. 100a EWG) jako podstawy prawnej jest w dalszym ciągu niejasna w niektórych szczegółach, to jednak nie odgrywa ona tak centralnej roli jak w poprzednich latach. W centrum zainteresowania znajdują się obecnie inne kwestie, a mianowicie zasada proporcjonalności, zasada pomocniczości i prawa podstawowe Unii.

        Za tymi kwestiami, związanymi z poważnymi interesami gospodarczymi i ponadto mającymi wpływ na codzienne życie milionów obywateli Unii, kryje się ostatecznie podstawowa problematyka: jaki zakres działania pozostaje ustawodawcy Unii, by zapewnić, aby produkty mogły zostać wprowadzone do obrotu na jednolitych warunkach w całej Unii, bez pominięcia fundamentalnego celu wysokiego poziomu ochrony zdrowia, który jest ustanowiony w prawie pierwotnym na wyróżnionym miejscu (art. 9 TFUE, art. 114 ust. 3 TFUE, art. 168 ust. 1 TFUE i art. 35 zdanie drugie Karty praw podstawowych Unii Europejskiej)?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00