Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Cruz Villalón przedstawione w dniu 14 kwietnia 2015 r. - ClientEarth przeciwko Komisji Europejskiej. - Sprawa C-612/13 P., sygn. C-612/13 P

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

PEDRA CRUZA VILLALÓNA

przedstawiona w dniu 14 kwietnia 2015 r. (1)

Sprawa C‑612/13 P

ClientEarth

przeciwko

Komisji

Odwołanie - Rozporządzenie nr 1049/2001 i rozporządzenie nr 1367/2006 - Dostęp do dokumentów instytucji - Dokumenty dotyczące transpozycji dyrektyw z dziedziny środowiska zamówione przez Komisję od prywatnej firmy doradczej - Wyjątek dotyczący ochrony celów dochodzenia - Pojęcie dochodzenia - Ogólne domniemanie wykluczające konkretne i indywidualne badanie - Konwencja z Aarhus - Nadrzędny interes publiczny





1.        U podstaw niniejszego odwołania leży odmowa uwzględnienia wniosku o udzielenie dostępu do dokumentów, umotywowana koniecznością ochrony celu dochodzenia, przez co to daje ono Trybunałowi Sprawiedliwości sposobność dopracowania w szczegółach orzecznictwa dotyczącego dostępu do dokumentów instytucji, (2) konkretnie w związku z wyjątkiem określonym w art. 4 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1049/2001. (3) Jednym z analizowanych w niniejszej sprawie zagadnień jest właśnie definicja pojęcia „dochodzenie”, aby ustalić, czy obejmuje ono dowolne czynności mogące prowadzić do wszczęcia postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom, czy też wyłącznie działania prowadzone po wszczęciu właśnie takiego postępowania.

2.        Nie jest to jedyna kwestia wymagająca rozstrzygnięcia w obecnym postępowaniu, gdyż jeśli zostanie ustalone, że sporne czynności stanowią „dochodzenie” w rozumieniu rozporządzenia nr 1049/2001, trzeba będzie rozstrzygnąć, czy art. 4 ust. 2 akapit trzeci omawianego rozporządzenia jest zgodny z art. 4 ust. 4 lit. c) konwencji z Aahrus,(4) przez co w grę wchodziłoby rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 (5), a jeszcze przedtem problem możliwości powołania się na wskazaną konwencję do celów wykładni rozporządzenia nr 1049/2001.

I -    Ramy prawne

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00