Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Kokott przedstawione w dniu 11 grudnia 2014 r. - Komisja Europejska przeciwko Moravia Gas Storage a.s.. - Sprawa C-596/13 P., sygn. C-596/13 P

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 11 grudnia 2014 r.(1)

Sprawa C‑596/13 P

Komisja Europejska

przeciwko

Moravia Gas Storage a.s.

Odwołanie - Rynek wewnętrzny gazu ziemnego - Dyrektywa 2003/55/WE i dyrektywa 2009/73/WE - Określenie zakresu stosowania ratione temporis obu dyrektyw - Zasada niedziałania prawa wstecz - Zakończone stany faktyczne a toczące się jeszcze postępowania - Zastosowanie nowych przepisów proceduralnych w momencie ich wejścia w życie w toczącym się postępowaniu - Instalacje podziemnego składu gazu - Czasowe zwolnienie przedsiębiorstwa gazowego z obowiązku zapewnienia stronom trzecim dostępu do istotnej nowej infrastruktury gazowej - Decyzja Komisji nakazująca władzom krajowym cofnięcie zwolnienia





I -    Wprowadzenie

1.        Niniejsze postępowanie odwoławcze daje Trybunałowi okazję do uściślenia swojego orzecznictwa dotyczącego stosowania ratione temporis nowych przepisów.

2.        Które przepisy należy stosować, w sytuacji gdy w toku toczącego się postępowania administracyjnego w Komisji Europejskiej dotychczas obowiązująca dyrektywa zostanie zastąpiona nową, przez co w kilku punktach zmieni się stan prawny? Czy należy od razu zastosować nową dyrektywę w momencie jej wejścia w życie, czy też należy wyjść z założenia, że toczące się postępowanie należy zakończyć jeszcze na podstawie przepisów dawnej dyrektywy?

        Te pytania pojawiają się w niniejszej sprawie w kontekście uregulowań w prawie Unii dotyczących rynku wewnętrznego gazu ziemnego. Władze czeskie w 2011 r. skorzystały z możliwości zwolnienia przedsiębiorstwa, które planowało budowę nowej instalacji podziemnego składu gazu, z pewnych przepisów, których zwykle należy przestrzegać w odniesieniu do rynku wewnętrznego gazu ziemnego. Zgodnie z właściwymi przepisami prawa Unii zwolnienie to przedłożono Komisji w celu jego kontroli. Wkrótce po wszczęciu postępowania administracyjnego w Komisji dyrektywa 2003/55/WE() (zwana także „drugą dyrektywą gazową”) została zastąpiona przez dyrektywę 2009/73/WE() (zwaną także „trzecią dyrektywą gazową”), co doprowadziło do pewnych zmian w obowiązujących przepisach proceduralnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00