Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Kokott przedstawione w dniu 11 grudnia 2014 r. - ŠKO-ENERGO s. r. o. przeciwko Odvolací finanční ředitelství. - Sprawa C-43/14., sygn. C-43/14

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 11 grudnia 2014 r.(1)

Sprawa C‑43/14

ŠKO-ENERGO s.r.o.

przeciwko

Odvolací finanční ředitelství

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym
złożony przez Nejvyšší správní soud (Republika Czeska)]

Ochrona warstwy ozonowej - Unijny system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych - Metoda przydziału uprawnień do emisji - Nieodpłatny przydział uprawnień do emisji - Stosowanie podatku od darowizn w stosunku do nieodpłatnego przydziału - Produkcja energii elektrycznej





I -    Wprowadzenie

1.        Nejvyšší správní soud (najwyższy sąd administracyjny Republiki Czeskiej) zwrócił się do Trybunału z pytaniem dotyczącym nieodpłatnego przydziału uprawnień do emisji na podstawie dyrektywy 2003/87(2). Podobnie jak w hiszpańskiej sprawie Iberdrola(3) postępowanie dotyczy produkcji energii elektrycznej; jednakże jego przedmiotem nie jest opłata, której szczególnym celem jest zniwelowanie nadzwyczajnych zysków wynikających z nieodpłatnego przydziału uprawnień, lecz pobór podatku od darowizn od takiego przydziału.

2.        Dlatego też należy wyjaśnić, czy taki podatek od darowizn można pogodzić z zasadą nieodpłatnego przydziału uprawnień do emisji. W razie gdyby podatek był niezgodny z tą zasadą, należy także rozważyć, czy przedmiotem obciążenia może być co najmniej kwota nieprzekraczająca 10% wartości wszystkich uprawnień przydzielonych w kraju członkowskim, gdyż państwa członkowskie są jedynie zobowiązane do nieodpłatnego przydziału 90% uprawnień do emisji. W tym kontekście podstawowe znaczenie ma udział Komisji Europejskiej przy ustalaniu krajowego planu rozdziału uprawnień do emisji.

II - Ramy prawne

A -    Prawo Unii

        Nejvyšší správní soud odnosi się co prawda do dyrektywy 2009/29(), która zmieniała dyrektywę 2003/87, jednakże zgodnie z art. 3 pierwszej z tych dyrektyw ta ostatnia obowiązywała w swym wcześniejszym brzmieniu do dnia 31 grudnia 2012 r. Dlatego też sporne opodatkowanie przydziału uprawnień do emisji w latach 2011-2012 należy oceniać na podstawie jej starego brzmienia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00