Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Jääskinen przedstawione w dniu 18 grudnia 2014 r. - Rada Unii Europejskiej przeciwko Komisji Europejskiej. - Sprawa C-409/13., sygn. C-409/13

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

NiilA Jääskinena

przedstawiona w dniu 18 grudnia 2014 r.(1)

Sprawa C‑409/13

Rada Unii Europejskiej

przeciwko

Komisji Europejskiej

Skarga o stwierdzenie nieważności - Prawo instytucjonalne - Artykuł 293 TFUE - Artykuł 294 TFUE - Zasada podziału kompetencji między instytucjami Unii - Zasada równowagi instytucjonalnej - Zasada lojalnej współpracy - Zwykła procedura ustawodawcza - Prawo Komisji do inicjatywy - Uprawnienie do wycofania wniosku w sprawie aktu ustawodawczego - Zakres kontroli sądowej aktu wycofania - Uzasadnienie tego wycofania





I -    Wprowadzenie

1.        Niniejszy spór o charakterze konstytucyjnym toczy się między Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską na temat tego, czy istnieje powierzone Komisji uprawnienie do wycofania wniosku legislacyjnego, a jeśli tak, jaki jest jego zakres i granice. Na wstępie pragnę podkreślić, że pomimo iż strony w niniejszej sprawie zdecydowały się na używanie wyrażenia „prawo do wycofania” jako określenia kwestionowanej kompetencji Komisji, w niniejszej opinii zamierzam w odniesieniu do niego posługiwać się wyrażeniem „uprawnienie do wycofania”(2), ponieważ wykonanie owego uprawnienia wpływa na sytuację prawną współprawodawcy tylko o tyle, że stanowi przeszkodę dla dalszej realizacji przez niego procedury prawodawczej.

        Skarga Rady dotyczy decyzji Komisji z dnia 8 maja 2013 r. (zwanej dalej „zaskarżoną decyzją”) o wycofaniu projektu rozporządzenia ramowego Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ogólne przepisy dotyczące pomocy makrofinansowej dla państw trzecich (zwanego dalej „wnioskiem dotyczącym rozporządzenia ramowego”)(), które nastąpiło w trakcie pierwszego czytania w ramach zwykłej procedury ustawodawczej w rozumieniu art. 294 TFUE, zanim Rada formalnie przyjęła swoje stanowisko w przedmiocie tego wniosku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00