Opinia rzecznika generalnego Kokott przedstawione w dniu 13 listopada 2014 r. - Karoline Gruber przeciwko Unabhängiger Verwaltungssenat für Kärnten i inni. - Sprawa C-570/13., sygn. C-570/13
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
JULIANE KOKOTT
przedstawiona w dniu 13 listopada 2014 r.(1)
Sprawa C‑570/13
Karoline Gruber
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgerichtshof (Austria)]
Środowisko naturalne - Dyrektywa 2011/92/UE - Ocena skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne - Budowa specjalistycznego centrum handlowego - Moc wiążąca decyzji administracyjnej w przedmiocie nieprzeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko - Brak udziału społeczeństwa
I - Wprowadzenie
1. Zgodnie z prawem austriackim zainteresowani sąsiedzi nie są ani uprawnieni do zaskarżania administracyjnych ustaleń, iż przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, ani też nie mogą podnosić względem decyzji w sprawie wydania zezwolenia na realizację przedsięwzięcia zarzutu, że przedsięwzięcie to powinno zostać poddane takiej ocenie. Obecnie zwrócono się do Trybunału z pytaniem, czy jest to zgodne z dyrektywą OOŚ(2).
2. W tym kontekście należy przypomnieć, iż dyrektywa OOŚ w niektórych wypadkach przyznaje jednostce prawo do przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko. Należy zatem rozważyć, czy austriacki stan prawny da się pogodzić z tym uprawnieniem.
II - Ramy prawne
A - Dyrektywa OOŚ
3. Motyw 4 i 14 dyrektywy OOŚ wyjaśniają cele oceny oddziaływania na środowisko w odniesieniu do interesów jednostek:
„(4) Ponadto konieczne jest osiągnięcie jednego z celów Unii w obszarze ochrony środowiska i jakości życia.
[…]
(14) Skutki przedsięwzięcia w środowisku powinny być oceniane ze względu na ochronę zdrowia ludzi, poprawę jakości życia poprzez poprawę warunków środowiska oraz zachowanie różnorodności gatunków i zdolności reprodukcyjnej ekosystemów jako podstawy utrzymania życia”.