Opinia rzecznika generalnego Sharpston przedstawione w dniu 16 października 2014 r. - bpost SA przeciwko Institut belge des services postaux et des télécommunications (IBPT). - Sprawa C-340/13., sygn. C-340/13
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
ELEANOR SHARPSTON
przedstawiona w dniu 16 października 2014 r.(1)
Sprawa C‑340/13
bpost SA
przeciwko
Institut belge des services postaux et des télécommunications (IBPT)
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez cour d’appel de Bruxelles (Belgia)]
Usługi pocztowe-Dyrektywa 97/67/WE - Stosunki między operatorem świadczącym usługę powszechną a firmami zbierającymi pocztę od różnych użytkowników -Taryfy specjalne - Zakaz dyskryminacji - Rabaty ilościowe
1. bpost jest operatorem świadczącym usługę powszechną (USP, [od ang. Universal Serivce Provider])(2) działającym w sektorze pocztowym w Belgii. Obok standardowych taryf z tytułu świadczenia usług pocztowych bpost stosuje dwa rodzaje obniżek. „Rabaty funkcjonalne” są udzielane wówczas, gdy klient sam przygotowuje pocztę zanim trafi ona do bpost (na przykład w zakresie sortowania odpowiednio do formatu, pakowania, ważenia albo dostarczenia wstępnie posortowanych przesyłek do centrów pocztowych bpost). „Rabaty ilościowe” są obliczane wyłącznie od dochodu, który klient wygeneruje dla bpost w danym okresie rozliczeniowym. Przed 2010 r. pośrednicy (firmy, które zbierają przesyłki od różnych nadawców) mogli, kumulując przesyłki, zwiększyć wolumen przekazywanej poczty i tym samym uzyskać większe rabaty ilościowe. Ta możliwość przestała istnieć w 2010 r., kiedy bpost zdecydował, że rabaty ilościowe będą obliczane zgodnie z wolumenem poczty wysyłanej przez poszczególnych nadawców.
Krajowy organ regulacyjny do spraw usług pocztowych w Belgii (Institut belge des services postaux et des télécommunications, „IBPT”) w lipcu 2011 r. wydał decyzję, w której stwierdził, że nowy sposób obliczania rabatów ilościowych wprowadzony przez bpost nie jest spójny z przepisami belgijskiego prawa transponującymi zasadę niedyskryminacji zawartą w art. 12 tiret piąte dyrektywy pocztowej(). IBPT stwierdził w powyższej decyzji, co do istoty, że pośrednicy i indywidualne podmioty wysyłające przesyłki masowe byli traktowani w odmienny sposób, gdyż, z tytułu takiego samego wolumenu poczty dostarczonej do bpost, indywidualny podmiot wysyłający przesyłki masowe był uprawniony do uzyskania większego rabatu ilościowego niż pośrednik. bpost zaskarżył tę decyzję do cour d’appel de Bruxelles (sądu apelacyjnego w Brukseli, sądu odsyłającego), który chciałby otrzymać wskazówki, po pierwsze, co do zakresu art. 12 tiret piąte dyrektywy pocztowej i po drugie, czy pośrednicy i indywidualne podmioty wysyłające przesyłki masowe znajdują się w porównywalnej sytuacji w odniesieniu do rabatów ilościowych. W tym kontekście do Trybunału zwrócono się o wyjaśnienie zakresu rozumowania przedstawionego w wyroku w sprawie Deutsche Post i in.(),w którym Trybunał orzekł, że jeśli USP udziela rabatów funkcjonalnych dla indywidualnych nadawców, również pośrednicy powinni korzystać z tych rabatów na takich samych warunkach.