Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Wahl przedstawione w dniu 10 lipca 2014 r. - Raad van bestuur van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (Uwv) przeciwko M. S. Demirci i inni. - Sprawa C-171/13., sygn. C-171/13

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

NILSA WAHLA

przedstawiona w dniu 10 lipca 2014 r.(1)

Sprawa C‑171/13

Raad van bestuur van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (Uwv)

przeciwko

M.S. Demirciemu,

D. Cetinowi,

A.I. Önderowi,

R. Keskinowi,

M. Tülemu,

A. Taskinowi

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Centrale Raad van Beroep (Niderlandy)]

Stowarzyszenie EWG‒Turcja - Decyzja nr 3/80 Rady Stowarzyszenia- Zabezpieczenie społeczne pracowników migrujących - Świadczenie dodatkowe przyznawane na podstawie przepisów krajowych - Wymóg zamieszkiwania - Artykuł 6 ust. 1 decyzji nr 3/80 - Możliwość przenoszenia świadczeń - Świadczeniobiorcy mający więcej niż jedno obywatelstwo - Obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej - Artykuł 59 protokołu dodatkowego do Układu ustanawiającego stowarzyszenie EWG‒Turcja - Klauzula zakazująca preferencyjnego traktowania





1.        Niniejszy wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczy wykładni art. 6 decyzji nr 3/80 Rady Stowarzyszenia EWG-Turcja (zwanej dalej „decyzją nr 3/80”)(2). Przepis ten zakazuje stosowania klauzul zamieszkania w kontekście wypłacania pracownikom tureckim niektórych rodzajów świadczeń pieniężnych.

        Konkretniej rzecz ujmując, sprawa dotyczy stosowania tego przepisu w przypadku byłych pracowników mających obywatelstwo tureckie, którzy w międzyczasie nabyli obywatelstwo przyjmującego państwa członkowskiego, jednocześnie zachowując obywatelstwo tureckie. W powyższym kontekście powstały następujące pytania: czy nabycie obywatelstwa przyjmującego państwa członkowskiego pozbawia tych pracowników uprawnień, które w przeciwnym wypadku przysługiwałyby im na podstawie art. 6 decyzji nr 3/80? Czy pracownicy ci wciąż mają prawo do dodatkowego świadczenia nieskładkowego (w formie dodatku do świadczenia z tytułu inwalidztwa) przyznawanego na podstawie uregulowań krajowych przyjmującego państwa członkowskiego(), mimo że powrócili do Turcji i że owe przepisy krajowe wprowadzają wymóg zamieszkiwania? Jeżeli prawo to im nie przysługuje, w którym momencie takie świadczenie dodatkowe może zostać cofnięte?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00