Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Sharpston przedstawione w dniu 17 lipca 2014 r. - A (C-148/13), B (C-149/13) i C (C-150/13) przeciwko Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie. - Sprawy połączone C-148/13 do C-150/13., sygn. C-148/13 do C-150/13

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

ELEANOR SHARPSTON

przedstawiona w dniu 17 lipca 2014 r.(1)

Sprawy połączone od C‑148/13 do C‑150/13

A (C-148/13), B (C-149/13) i C (C-150/13)

przeciwko

Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Raad van State (Niderlandy)]

Wspólny europejski system azylowy - Dyrektywa 2004/83/WE - Status uchodźcy - Dyrektywa 2005/85/WE - Ocena wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej - Ocena faktów i okoliczności - Wiarygodność deklaracji wnioskodawcy co do jego orientacji seksualnej





        W niniejszym wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym Raad van State, Afdeling Bestuursrechtspraak [rada państwa, wydział administracyjny (Niderlandy), zwana dalej „sądem odsyłającym”] podnosi obszerną kwestię konceptualną na tle tego, czy swoboda działania państw członkowskich w zakresie oceny wniosków o udzielenie azylu pochodzących od wnioskodawców obawiających się prześladowania w swoim kraju pochodzenia ze względu na orientację seksualną doznaje ograniczeń na gruncie prawa Unii. Pytanie to wiąże się z trudnymi i delikatnymi zagadnieniami dotyczącymi z jednej strony praw jednostki, takich jak prawo do określenia własnej tożsamości czy prawa podstawowe, a z drugiej strony ‒ sytuacji państw członkowskich stosujących środki minimalnej harmonizacji, a mianowicie dyrektywę w sprawie kwalifikacji() i dyrektywę w sprawie procedur(), przy gromadzeniu i ocenie dowodów dotyczących wniosków o nadanie statusu uchodźcy. W ramach rozpatrywania tych zagadnień powstają kolejne pytania. Czy państwa członkowskie muszą przyjąć określoną orientację seksualną deklarowaną przez wnioskodawcę za prawdziwą? Czy prawo Unii zezwala właściwym organom państwa członkowskiego na weryfikację deklarowanej orientacji seksualnej oraz jak taką weryfikację przeprowadzić, aby była ona zgodna z prawami podstawowymi? Czy wnioski o udzielenie azylu oparte na orientacji seksualnej różnią się od wniosków opartych na innych podstawach i czy ich rozpatrywanie powinno podlegać odrębnym zasadom?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00