Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Szpunar przedstawione w dniu 11 czerwca 2014 r. - Novo Nordisk Pharma GmbH przeciwko S. - Sprawa C-310/13., sygn. C-310/13
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
MACIEJA SZPUNARA
przedstawiona w dniu 11 czerwca 2014 r.(1)
Sprawa C‑310/13
Novo Nordisk Pharma GmbH
przeciwko
S.
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym
złożony przez Bundesgerichtshof (Niemcy)]
Ochrona konsumentów - Odpowiedzialność za produkty wadliwe - Zakres zastosowania dyrektywy 85/374/EWG - Wyłączenie szczególnych systemów odpowiedzialności istniejących w chwili ogłoszenia dyrektywy - Dopuszczalność krajowego systemu odpowiedzialności pozwalającego między innymi na uzyskanie informacji na temat skutków ubocznych produktów leczniczych
Wprowadzenie
1. Niniejsza sprawa stanowi dla Trybunału okazję do uzupełnienia wykładni art. 13 dyrektywy Rady 85/374/EWG z dnia 25 lipca 1985 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących odpowiedzialności za produkty wadliwe(2). Po raz pierwszy wykładnia ta będzie dotyczyć systemu odpowiedzialności, który rzeczywiście jest „szczególnym systemem odpowiedzialności istniejącym w chwili ogłoszenia dyrektywy”, określonym w ten sposób we wskazanym przepisie. Bundesgerichtshof, najwyższy sąd powszechny Republiki Federalnej Niemiec, zwraca się z pytaniem w sprawie dotyczącej naprawienia szkody spowodowanej wadliwością produktu leczniczego.
2. Udzielenie sądowi odsyłającemu odpowiedzi użytecznej do rozstrzygnięcia zawisłego przed nim sporu będzie jednak wymagało analizy wykraczającej poza wykładnię art. 13 dyrektywy 85/374, a dotyczącej charakteru harmonizacji dokonanej na mocy przepisów tej dyrektywy oraz zakresu jej stosowania.
Ramy prawne
Prawo Unii
3. Zgodnie z motywami pierwszym i drugim dyrektywy 85/374:
„zbliżanie ustawodawstw państw członkowskich dotyczących odpowiedzialności producenta za szkody wyrządzone wadliwością jego produktów jest niezbędna, ponieważ istniejące rozbieżności mogą zakłócać konkurencję i wpływać na przepływ towarów wewnątrz wspólnego rynku oraz pociągać za sobą zróżnicowanie poziomu ochrony konsumenta przed szkodą na jego zdrowiu lub mieniu wyrządzoną przez produkt wadliwy;