Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Kokott przedstawione w dniu 3 kwietnia 2014 r. - Nexans SA i Nexans France SAS przeciwko Komisji Europejskiej. - Sprawa C-37/13 P., sygn. C-37/13 P

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 3 kwietnia 2014 r.(1)

Sprawa C‑37/13 P

Nexans SA

i

Nexans France SAS

przeciwko

Komisji Europejskiej

Odwołanie - Konkurencja - Rozporządzenie (WE) nr 1/2003 - Postępowanie administracyjne - Niezapowiedziana kontrola - Decyzja nakazująca przeprowadzenie kontroli - Obowiązek uzasadnienia - Zakres geograficzny - Podejrzenie naruszenia reguł konkurencji o zasięgu światowym - Uprawnienie Komisji do badania dokumentów dotyczących transakcji realizowanych poza Europejskim Obszarem Gospodarczym





I -    Wprowadzenie

1.        Zazwyczaj przerażenie jest ogromne, gdy o porannych godzinach przed drzwiami siedziby przedsiębiorstwa pojawiają się niezapowiedzianie inspektorzy Komisji Europejskiej z zamiarem przeprowadzenia kontroli w ramach tzw. „dawn raids”, aby ustalić, czy przedsiębiorstwo to uwikłane jest w antykonkurencyjne machinacje.

2.        Aby zapewnić przedsiębiorstwu w takich sytuacjach ochronę przed nieproporcjonalną i arbitralną inspekcją w jego pomieszczeniu, zapewnić mu prawo do obrony i umożliwić określenie zakresu jego obowiązku współpracy, prawo Unii przewiduje określone gwarancje proceduralne. W szczególności stanowiąca podstawę działania inspektorów Komisji decyzja w sprawie kontroli musi być odpowiednio uzasadniona.

3.        Niniejsza sprawa daje Trybunałowi okazję do dalszego sprecyzowania wymogów prawnych, jakie ma spełniać uzasadnienie takiej decyzji w sprawie kontroli. W centrum zainteresowania znajduje się niewyjaśniona dotychczas kwestia geograficznego oznaczenia badanych przez Komisję naruszeń reguł konkurencji.

        Jak dokładnie powinna odnieść się Komisja, w tej wczesnej fazie postępowania, do właściwego rynku geograficznego? Czy decyzja w sprawie kontroli musi zawierać wyjaśnienie, czy i w jakim zakresie przedsiębiorstwo jest zobowiązane udostępnić inspektorom Komisji odpowiednie dokumenty dotyczące zdarzeń mających miejsce europejskim rynkiem wewnętrznym? To są zasadniczo kwestie prawne, które należy rozstrzygnąć w niniejszym postępowaniu w przedmiocie odwołania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00