Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 15 stycznia 2014 r. - SNCM przeciwko Corsica Ferries France - Sprawy połączone P, C-536/12 P

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MELCHIORA WATHELETA

przedstawiona w dniu 15 stycznia 2014 r.(1)

Sprawy połączone C‑533/12 P i C‑536/12 P

Société nationale maritime Corse-Méditerranée (SNCM) SA,

Republika Francuska

przeciwko

Corsica Ferries France SAS

Odwołanie - Pomoc restrukturyzacyjna - Kryterium inwestora prywatnego w gospodarce rynkowej - Zakres uznania Komisji - Zakres kontroli sądowej Sądu - Wizerunek marki państwa - Wymóg przeprowadzenia analizy sektorowej i geograficznej - Wystarczająco utrwalona praktyka - Wypłata dodatkowych odpraw





1.        Przedmiotem niniejszej sprawy są odwołania wniesione przez Société nationale maritime Corse-Méditerranée (SNCM) SA (zwaną dalej „SNCM”) i Republikę Francuską od wyroku Sądu Unii Europejskiej w sprawie Corsica Ferries France przeciwko Komisji (zwanego dalej „zaskarżonym wyrokiem”)(2), w zakresie w jakim stwierdzono w nim nieważność art. 1 akapity drugi i trzeci decyzji Komisji 2009/611/WE z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie środków pomocy C 58/02 (ex N 118/02), jakie Francja przyznała na rzecz SNCM (zwanej dalej „sporną decyzją”)(3).

2.        Decyzją prezesa Trybunału z dnia 24 stycznia 2013 r. sprawy C‑533/12 P i C‑536/12 P zostały połączone.

I -    Okoliczności powstania sporu

3.        SNCM jest przedsiębiorstwem żeglugowym oferującym regularne połączenia morskie z Korsyką oraz z Afryką Północną (Algierią i Tunezją) i Sardynią z portów we Francji kontynentalnej (Marsylii, Tulonu i Nicei).

        W 2002 r. SNCM w 20% była własnością Société nationale des chemins de fer, a w 80% - własnością Compagnie générale maritime et financičre (zwanej dalej „CGMF”) - spółek stanowiących w 100% własność państwa francuskiego. W momencie otwarcia jej kapitału w 2006 r. dwie spółki przejmujące, Butler Capital Partners (zwana dalej „BCP”) i Veolia Transport (zwana dalej „VT”), przejęły kontrolę, odpowiednio, nad 38% i 28% kapitału, natomiast CGMF pozostała właścicielem 25% kapitału, zaś 9% kapitału było zarezerwowane dla pracowników. BCP zbyło potem swoje udziały na rzecz VT.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00