Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 28 listopada 2013 r. - Specht - Sprawy połączone C-501/12, C-502/12, C-503/12, C-504/12, C-505/12, C-506/12, C-540/12, C-541/12, sygn. C-501/12, C-502/12, C-503/12, C-504/12, C-505/12, C-506/12, C-540/12, C-541/12

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

YVES’A BOTA

przedstawiona w dniu 28 listopada 2013 r.(1)

Sprawy połączone od C-501/12 do C-506/12, C-540/12 i C-541/12

Thomas Specht (C-501/12),

Jens Schombera (C-502/12),

Alexander Wieland (C-503/12),

Uwe Schönefeld (C-504/12),

Antje Wilke (C-505/12),

Gerd Schini (C-506/12)

przeciwko

Land Berlin


oraz


Rena Schmeel (C-540/12),

Ralf Schuster (C-541/12)

przeciwko

Bundesrepublik Deutschland


[wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożone przez Verwaltungsgericht Berlin (Niemcy)]

Polityka społeczna - Dyskryminacja ze względu na wiek pracowników - Regulacja państwa członkowskiego przewidująca, że wynagrodzenie podstawowe urzędników określa się zależnie od wieku urzędnika





1.        Ramy prawne wniosków prejudycjalnych w niniejszych sprawach określa dyrektywa Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiająca ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy(2).

        Pytania postawione przez Verwaltungsgericht Berlin (sąd administracyjny w Berlinie, Niemcy) wymagają od Trybunału w szczególności rozważenia kolejno mocy prawnej art. 3 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2000/78/WE, jak też zastosowania tego przepisu do zasad wynagradzania urzędników, później zaś zgodności odpowiednich przepisów krajowych z zasadą niedyskryminacji ze względu na wiek wyrażoną w art. 2 tej dyrektywy. Następnie Trybunał powinien określić konsekwencje prawne, jakie należałoby wyciągnąć z ewentualnego naruszenia tej zasady. W końcu Trybunał powinien zbadać, czy norma krajowa, o którą chodzi w postępowaniu głównym, przewidująca obowiązek urzędnika dochodzenia swego prawa do świadczeń pieniężnych, które nie wynikają bezpośrednio z ustawy, przed zakończeniem realizacji bieżącego budżetu, jest zgodna z prawem do skutecznego środka prawnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00