Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 16 maja 2013 r. - Conseil / Access Info Europe - Sprawa C-280/11 P

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

PEDRA CRUZA VILLALÓNA

przedstawiona w dniu 16 maja 2013 r.(1)

Sprawa C‑280/11 P

Rada Unii Europejskiej przeciwko Access Info Europe

Odwołanie - Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 - Prawo dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji - Działanie Rady „w charakterze ustawodawcy” - Notatka służbowa sekretariatu generalnego Rady w przedmiocie wniosków przedstawionych w ramach nowelizacji rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 - Odmowa udostępnienia danych dotyczących tożsamości państw członkowskich będących autorami wniosków





1.        W niniejszym odwołaniu przedstawiono pytanie, czy Rada stosując postanowienia rozporządzenia (WE) nr 1049/2001(2) w sprawie publicznego dostępu do dokumentów wskazanych w nim instytucji może odmówić udostępnienia danych dotyczących tożsamości państw członkowskich, które przedstawiły poprawki w ramach procedury ustawodawczej dotyczącej nowelizacji przywołanego rozporządzenia.

2.        W wyroku z dnia 22 marca 2011 r. w sprawie Access Info Europe przeciwko Radzie(3) Sąd udzielił na to pytanie odpowiedzi przeczącej, wskutek czego Rada wniosła niniejsze odwołanie dając Trybunałowi Sprawiedliwości możliwość rozwinięcia swego orzecznictwa w przedmiocie odmowy ujawnienia dokumentów na podstawie art. 4 ust. 3 rozporządzenia nr 1049/2001.

3.        W związku z niniejszą sprawą Trybunał Sprawiedliwości ma bowiem po raz pierwszy możliwość określenia rozmiarów przejrzystości, której rozporządzenie nr 1049/2001 wymaga od instytucji w sytuacji, kiedy te występują nie tylko w charakterze ustawodawcy - jak miało to miejsce w sprawie Szwecja i Turco przeciwko Radzie(4) - lecz również w trakcie procedury ustawodawczej.

I -    Ramy prawne

4.        Motyw szósty rozporządzenia nr 1049/2001 brzmi następująco:

„Szerszy dostęp do dokumentów powinien być udzielony w przypadkach, gdy instytucje sprawują władzę ustawodawczą, także na mocy delegowanych uprawnień, przy jednoczesnym zachowaniu skuteczności procesu podejmowania przez te instytucje decyzji. Dokumenty takie powinny być dostępne bezpośrednio w maksymalnym możliwym zakresie”.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00