Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego - 16 maja 2013 r. - Conseil / Access Info Europe - Sprawa C-280/11 P
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
PEDRA CRUZA VILLALÓNA
przedstawiona w dniu 16 maja 2013 r.(1)
Sprawa C‑280/11 P
Rada Unii Europejskiej przeciwko Access Info Europe
Odwołanie - Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 - Prawo dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji - Działanie Rady „w charakterze ustawodawcy” - Notatka służbowa sekretariatu generalnego Rady w przedmiocie wniosków przedstawionych w ramach nowelizacji rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 - Odmowa udostępnienia danych dotyczących tożsamości państw członkowskich będących autorami wniosków
1. W niniejszym odwołaniu przedstawiono pytanie, czy Rada stosując postanowienia rozporządzenia (WE) nr 1049/2001(2) w sprawie publicznego dostępu do dokumentów wskazanych w nim instytucji może odmówić udostępnienia danych dotyczących tożsamości państw członkowskich, które przedstawiły poprawki w ramach procedury ustawodawczej dotyczącej nowelizacji przywołanego rozporządzenia.
2. W wyroku z dnia 22 marca 2011 r. w sprawie Access Info Europe przeciwko Radzie(3) Sąd udzielił na to pytanie odpowiedzi przeczącej, wskutek czego Rada wniosła niniejsze odwołanie dając Trybunałowi Sprawiedliwości możliwość rozwinięcia swego orzecznictwa w przedmiocie odmowy ujawnienia dokumentów na podstawie art. 4 ust. 3 rozporządzenia nr 1049/2001.
3. W związku z niniejszą sprawą Trybunał Sprawiedliwości ma bowiem po raz pierwszy możliwość określenia rozmiarów przejrzystości, której rozporządzenie nr 1049/2001 wymaga od instytucji w sytuacji, kiedy te występują nie tylko w charakterze ustawodawcy - jak miało to miejsce w sprawie Szwecja i Turco przeciwko Radzie(4) - lecz również w trakcie procedury ustawodawczej.
I - Ramy prawne
4. Motyw szósty rozporządzenia nr 1049/2001 brzmi następująco:
„Szerszy dostęp do dokumentów powinien być udzielony w przypadkach, gdy instytucje sprawują władzę ustawodawczą, także na mocy delegowanych uprawnień, przy jednoczesnym zachowaniu skuteczności procesu podejmowania przez te instytucje decyzji. Dokumenty takie powinny być dostępne bezpośrednio w maksymalnym możliwym zakresie”.