Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 21 marca 2013 r. - Deutsche Umwelthilfe - Sprawa C-515/11

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

ELEANOR SHARPSTON

przedstawiona w dniu 21 marca 2013 r. (1)

Sprawa C‑515/11

Deutsche Umwelthilfe e.V.

przeciwko

Republice Federalnej Niemiec

[Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgericht Berlin (Niemcy)]

Dostęp do informacji o środowisku, które znajdują się w posiadaniu organów władzy publicznej lub które są dla tych organów przeznaczone - Zakres wyjątku w art. 2 ust. 2 dyrektywy 2003/4/WE - Czy władze publiczne wydając wykonawcze instrumenty regulacyjne działają w charakterze organu ustawodawczego






1.        Hierarchia norm prawnych jest typową cechą nowoczesnych systemów prawnych. Przywodzi ona na myśl ideę pionowego uporządkowania aktów prawnych, spośród których akty niższego rzędu wydawane są w ramach norm upoważniających zawartych w akcie wyższego rzędu. Z tego względu ustawodawstwo pierwotne uchwalone zgodnie z procedurami parlamentarnymi i przyjęte przez organ ustawodawczy i jest uzupełniane prawem wtórnym(2) wydawanym przez władzę wykonawczą zgodnie z upoważnieniem zawartym w pierwotnym akcie ustawowym. Przy wydawaniu takich aktów prawnych władza wykonawcza częstokroć ma możliwość postępowania zgodnie z procedurą znacznie mniej złożoną niż ta, którą stosuje się do ustawodawstwa pierwotnego(3).

2.        W bieżącym postanowieniu odsyłającym pochodzącym od Verwaltungsgericht Berlin (Niemcy), sąd krajowy podnosi zagadnienie, na które Trybunał nie udzielił odpowiedzi w wyroku w sprawie Flachglas Torgau(4), ponieważ nie było ono istotne dla wyniku tamtej sprawy, a mianowicie czy władza wykonawcza wydając instrumenty regulacyjne stosownie do uprawnień przyznanych przez przepisy delegujące zawarte w pierwotnym ustawodawstwie jest organem lub instytucją pełniącą funkcję o charakterze ustawodawczym w rozumieniu rt.. 2 ust. 2 dyrektywy 2003/4(5).

 Ustawodawstwo

 Konwencja z Aarhus

        Unia Europejska, państwa członkowskie i 19 innych państw są umawiającymi się stronami Konwencji z Aarhus, która weszła w życie w dniu 30 października 2001 r(). Konwencja ta oparta jest na trzech „filarach”- dostępie do informacji, uczestnictwie społeczeństwa i dostępie do wymiaru sprawiedliwości. Preambuła Konwencji zawiera motywy, które stanowią:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00