Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 19 marca 2013 r. - Commission / Kadi - Sprawy połączone P, C-593/10 P, C-595/10 P

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

YVES’A BOTA

przedstawiona w dniu 19 marca 2013 r.(1)

Sprawy połączone C‑584/10 P, C‑593/10 P i C‑595/10 P

Komisja Europejska

Rada Unii Europejskiej

Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej


przeciwko


Yassinowi Abdullahowi Kadiemu

Odwołanie - Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa (WPZiB) - Szczególne środki ograniczające skierowane przeciwko niektórym osobom i podmiotom związanym z Osamą bin Ladenem, siecią Al-Kaida i talibami - Rozporządzenie (WE) nr 881/2002 - Zamrożenie funduszy i zasobów gospodarczych osoby umieszczonej w wykazie sporządzonym przez organ Narodów Zjednoczonych - Komitet Rady Bezpieczeństwa utworzony na podstawie art. 6 rezolucji Rady Bezpieczeństwa 1267 (1999) (Komitet ds. Sankcji) - Umieszczenie danej osoby w załączniku I do rozporządzenia nr 881/2002 - Skarga o stwierdzenie nieważności - Prawa podstawowe - Prawo do bycia wysłuchanym, prawo do skutecznej kontroli sądowej i prawo do poszanowania własności - Zakres i natężenie kontroli sądowej





1.        W wyroku z dnia 3 września 2008 r. w sprawie Kadi i Al Barakaat International Foundation przeciwko Radzie i Komisji(2) Trybunał orzekł, że sądy Unii powinny zapewniać co do zasady pełną kontrolę zgodności z prawem aktów instytucji Unii Europejskiej wykonujących rezolucje Rady Bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych(3), które przewidują zamrożenie aktywów osób i podmiotów ujętych przez Komitet ds. Sankcji Rady Bezpieczeństwa (4) w wykazie zbiorczym (5).

2.        W obecnie rozpoznawanych sprawach Trybunał powinien uściślić zasięg i charakter tej kontroli.

3.        Trudność, przed którą staje obecnie Trybunał wiąże się z rozpatrywaną problematyką, to jest zapobieganiem terroryzmowi skoordynowanemu na poziomie międzynarodowym.

4.        W innej sprawie wskazałem już(6) szczególne cechy walki z terroryzmem.

        Terroryzm jest działalnością przestępczą o inspiracjach totalitarnych, przeczącą zasadzie wolności osobistej, a jego celem jest przeniknięcie w danym społeczeństwie do struktur politycznych, gospodarczych i sądowych w celu zaszczepienia w nich ideologii, która leży u jego podstaw. Nieprzewidywalność i niszczący efekt działań terrorystycznych nakładają na władze publiczne obowiązek wprowadzenia wszelkich możliwych środków zapobiegawczych. Z tej perspektywy ochrona środków i źródeł informacji jest bezwzględnym priorytetem. Powinna ona doprowadzić do oceny stopnia potencjalnego zagrożenia, na jakie powinien odpowiedzieć środek zapobiegawczy dostosowany do wykrytego ryzyka. Działalność ta wymaga bardzo elastycznego podejścia, będącego konsekwencją zmiennego charakteru konkretnych działań terrorystycznych. Okoliczności zagrożenia oraz prowadzonej przeciwko niemu walki mogą być bowiem różne w zależności od miejsca i czasu; zarówno realność jak i intensywność ryzyka mogą zależeć od rytmu zmian warunków geopolitycznych na świecie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00