Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 7 lutego 2013 r. - Sprawa C-6/12

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

ELEANOR SHARPSTON

przedstawiona w dniu 7 lutego 2013 r.(1)

Sprawa C‑6/12

P Oy

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Korkein hallinto-oikeus (Finlandia)]

Pomoc państwa - Korzyści podatkowe - Nowa pomoc lub pomoc istniejąca - Właściwy system kontroli i przepisy proceduralne






1.        Trybunał badał już przy wielu okazjach, czy krajowe przepisy podatkowe wchodzą w zakres stosowania ustanowionego przez Unię Europejską zakazu pomocy państwa(2). W niniejszej sprawie Korkein hallinto-oikeus (najwyższy sąd administracyjny, Finlandia) zwraca się o udzielenie wyjaśnienia, czy przepisy krajowe regulujące dopuszczalność przenoszenia strat poniesionych przez spółki w danym podatkowym okresie rozliczeniowym i ich pokrywania z zysków osiągniętych w kolejnych latach, mają charakter selektywny w rozumieniu przepisów dotyczących pomocy państwa(3).

 Prawo Unii

 Systemy monitorowania pomocy przyznawanej przez państwa członkowskie

 Postanowienia traktatu

2.        Zgodnie z art. 3 [ust. 1] lit. b) TFUE kompetencje Unii Europejskiej obejmują ustanawianie reguł konkurencji niezbędnych do funkcjonowania rynku wewnętrznego. Art. 107 ust. 1 TFUE stanowi, że pomoc przyznawana przez państwo członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi(4).

        W celu zapewnienia skuteczności tego zakazu art. 108 TFUE zobowiązuje Komisję do kontrolowania pomocy, a państwa członkowskie - do współpracy z Komisją przy tym zadaniu. Jeżeli Komisja uzna, że pomoc istniejąca przyznana przez państwo lub przy użyciu zasobów państwowych nie jest zgodna ze wspólnym rynkiem, zobowiązana jest do wszczęcia procedury przewidzianej w art. 108 ust. 2 TFUE. Jeżeli państwa członkowskie planują przyznanie nowej pomocy lub zmianę pomocy istniejącej, są one zobowiązane do zgłoszenia jej Komisji zgodnie z art. 108 ust. 3. Po otrzymaniu takiego zgłoszenia Komisja wszczyna procedurę przewidzianą w art. 108 ust. 2 TFUE. Artykuł 108 ust. 3 ostatnie zdanie TFUE jednoznacznie zabrania państwom członkowskim wprowadzania w życie wszelkich projektowanych środków, dopóki procedura przewidziana w art. 108 ust. 2 nie zostanie zakończona i nie zostanie wydana decyzja Komisji().

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00