Opinia rzecznika generalnego - 13 grudnia 2012 r. - Komisja przeciwko Polsce - Sprawa C-512/10
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
NIILA JÄÄSKINENA
przedstawiona w dniu 13 grudnia 2012 r.(1)
Sprawa C‑512/10
Komisja Europejska
przeciwko
Rzeczypospolitej Polskiej
Skarga o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego - Dyrektywa 91/440/EWG - Rozwój kolei wspólnotowych - Dyrektywa 2001/14/WE - Alokacja zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej - Artykuł 6 ust. 3 dyrektywy 91/440 i załącznik II do niej - Artykuł 4 ust. 2 i art. 14 ust. 2 dyrektywy 2001/14 - Zarządca infrastruktury - Niezależność organizacyjna i decyzyjna - Struktura holdingu - Artykuł 6 ust. 2 i 3 dyrektywy 2001/14 - Utrzymujący się brak równowagi finansowej - Artykuł 6 ust. 1 i art. 7 ust. 3 i 4 dyrektywy 91/440 - Brak zachęt dla zarządcy infrastruktury - Artykuł 7 ust. 3 i art. 8 ust. 1 dyrektywy 2001/14 - Obliczanie opłat za minimalny dostęp
I - Wprowadzenie
1. W skardze o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego Komisja Europejska wnosi do Trybunału o stwierdzenie, że Rzeczpospolita Polska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na podstawie art. 6 ust. 3 dyrektywy 91/440/EWG(2), zmienionej dyrektywą 2007/58/WE(3) (zwanej dalej „dyrektywą 91/440”) oraz załącznika II do niej, art. 4 ust. 2 i art. 14 ust. 2 dyrektywy 2001/14/WE(4) (zwanej dalej „dyrektywą 2001/14”), a także art. 6 ust. 2 i 3 dyrektywy 2001/14, art. 6 ust. 1 dyrektywy 2001/14 w związku z art. 7 ust. 3 i 4 dyrektywy 91/440 oraz na podstawie art. 7 ust. 3 i art. 8 ust. 1 dyrektywy 2001/14. Rzeczpospolita Polska wnosi o oddalenie skargi Komisji.
Niniejsza sprawa należy do serii skarg o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego() wniesionych przez Komisję w latach 2010-2011 i dotyczących stosowania przez państwa członkowskie dyrektyw 91/440 i 2001/14, których podstawowym celem jest zapewnienie sprawiedliwego i niedyskryminującego dostępu przedsiębiorstw kolejowych do infrastruktury, czyli do sieci kolejowej. Skargi te są bezprecedensowe, ponieważ Trybunał po raz pierwszy może wypowiedzieć się na temat liberalizacji kolei w Unii Europejskiej, a w szczególności dokonać wykładni aktów prawnych z „pierwszego pakietu kolejowego”.