Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego - 8 listopada 2012 r. - Sprawa C-420/11
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
JULIANE KOKOTT
przedstawiona w dniu 8 listopada 2012 r.(1)
Sprawa C‑420/11
Jutta Leth
przeciwko
Republik Österreich
i
Land Niederösterreich
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof (Austria)]
Środowisko naturalne - Dyrektywa 85/337/EWG - Ocena skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne - Pozwolenie na realizację przedsięwzięcia mimo braku oceny jego wpływu na środowisko naturalne - Cele oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne - Włączenie ochrony jednostek przed spadkiem wartości dóbr
I - Wprowadzenie
1. W przypadkach gdy dyrektywa 85/337(2) nakłada obowiązek dokonania oceny skutków wywieranych przez dane przedsięwzięcie na środowisko naturalne, jednak taka ocena nie zostanie przeprowadzona, przedsięwzięcie to nie może zostać zrealizowane(3). Podobnie - zgodnie z tym, co Trybunał miał już okazję stwierdzić w przeszłości - dane państwo członkowskie jest zobowiązane do naprawienia wszelkich szkód powstałych w wyniku nieprzeprowadzenia oceny skutków dla środowiska naturalnego(4). Czy obowiązek ten powinien jednak obejmować odszkodowanie za utratę wartości domu, do której doszło w następstwie realizacji przedsięwzięcia niebędącego przedmiotem oceny? Oto pytanie, jakie należy rozstrzygnąć w niniejszej sprawie.
2. Punktem wyjściowym jest tu nieruchomość, której wartość zmniejszyła się z powodu hałasu generowanego przez znajdujące się opodal lotnisko. Od momentu wejścia w życie dyrektywy 85/337 lotnisko to było wielokrotnie rozbudowywane bez przeprowadzenia oceny wpływu na środowisko, a ruch lotniczy znacznie się zwiększył.
Wątpliwości sądu odsyłającego w zakresie odpowiedzialności państwa za spowodowane w ten sposób szkody dotyczą głównie realizowanego przez dyrektywę 85/337 celu ochrony. Sprowadzają się one do kwestii, czy naruszenie dyrektywy mającej na celu zapobieżenie szkodliwym skutkom dla środowiska może prowadzić do odszkodowania za szkody ekonomiczne. W tym zakresie istotny jest normatywny charakter dyrektywy 85/337: dyrektywa ta zawiera bowiem jedynie przepisy proceduralne, a nie materialne wymogi dotyczące rozpatrywanych przedsięwzięć.