Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 20 września 2012 r. - Alder i Alder - Sprawa C-325/11

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

YVES’A BOTA

przedstawiona w dniu 20 września 2012 r.(1)

Sprawa C‑325/11

Krystyna Alder

Ewald Alder

przeciwko

Sabinie Orłowskiej

Czesławowi Orłowskiemu

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sąd Rejonowy w Koszalinie (Polska)]

Doręczanie dokumentów sądowych i pozasądowych - Rozporządzenie (WE) nr 1393/2007 - Zakres - Określenie przypadków, w których dokument musi być przekazany z jednego państwa członkowskiego do innego - Przepis krajowy przewidujący fikcję doręczenia przez złożenie do akt postępowania w razie braku wyznaczenia przez stronę mającą miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa członkowskiego pełnomocnika do doręczeń zamieszkałego na terytorium krajowym





1.        Niniejszy wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczy wykładni rozporządzenia (WE) nr 1393/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 listopada 2007 r. dotyczącego doręczania w państwach członkowskich dokumentów sądowych i pozasądowych w sprawach cywilnych i handlowych („doręczanie dokumentów”) oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1348/2000(2).

2.        Pytanie dotyczy, ściślej rzecz ujmując, kwestii, czy państwa członkowskie dysponują pewnym zakresem swobody przy definiowaniu przypadków, w których dokument ma być przedmiotem doręczenia transgranicznego zgodnie z procedurą przewidzianą w rozporządzeniu nr 1393/2007.

        Ponieważ jednolite stosowanie zasad doręczania dokumentów sądowych we wszystkich państwach członkowskich stanowi kluczowe wyzwanie wobec konstrukcji europejskiej przestrzeni sądowej, aspekt techniczny oraz kompleksowość dziedziny, charakteryzującej się zarówno sprzężeniem norm krajowych, międzynarodowych lub wynikających z prawa Unii, jak i współistnieniem w ramach tego samego porządku prawnego Unii Europejskiej norm wynikających z rozporządzenia nr 1393/2007 oraz norm wynikających z innych instrumentów, nie powinny przysłaniać istotnego znaczenia, jakie przedstawia to pytanie, które stanowi dla Trybunału Sprawiedliwości okazję do sprecyzowania sposobów połączeń między krajowymi prawami proceduralnymi a porządkiem prawnym Unii.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00