Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego - 19 kwietnia 2012 r. - Finnair - Sprawa C-22/11
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
YVES’A BOTA
przedstawiona w dniu 19 kwietnia 2012 r.(1)
Sprawa C‑22/11
Finnair Oyj
przeciwko
Timy’emu Lassooy’owi
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Korkein oikeus (Finlandia)]
Transport lotniczy - Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 - Odszkodowanie na rzecz pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład - Pojęcie odmowy przyjęcia na pokład - Wyłączenie kwalifikacji danej sytuacji jako odmowy przyjęcia na pokład - Odwołanie lotu ze względu na strajk w państwie wylotu - Reorganizacja lotów późniejszych względem lotu odwołanego - Prawo pasażerów tych lotów do odszkodowania
1. Odesłanie prejudycjalne w niniejszej sprawie dało Trybunałowi okazję do dokonania po raz pierwszy wykładni pojęcia odmowy przyjęcia na pokład w rozumieniu art. 2 lit. j) rozporządzenia (WE) nr 261/2004 (2). Wspomniany przepis definiuje odmowę przyjęcia na pokład jako odmowę przewozu pasażerów danym lotem, pomimo że stawili się oni prawidłowo do wejścia na pokład, chyba że odmowa przyjęcia na pokład jest racjonalnie uzasadniona, w szczególności względami zdrowotnymi, wymogami bezpieczeństwa lub posiadaniem niewłaściwych dokumentów podróży. Jeżeli odmowa przyjęcia pasażera na pokład nastąpiła wbrew jego woli, przysługuje mu - zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia nr 261/2004 - zryczałtowane odszkodowanie.
U podstaw niniejszej sprawy leży spór między przewoźnikiem lotniczym Finnair Oyj () a T. Lassooy’em. T. Lassooy dokonał rezerwacji miejsca na lot z Barcelony do Helsinek w dniu 30 lipca 2006 r o godz. 11.40. W wyniku strajku na lotnisku w Barcelonie (Hiszpania), który miał miejsce w dniu 28 lipca 2006 r., Finnair postanowił zreorganizować swe loty zaplanowane w dniach 28, 29 i 30 lipca 2006 r. i odmówił przyjęcia T. Lassooy’a na pokład, dając pierwszeństwo - w ramach lotu, na który miał on rezerwację - pasażerom, którzy nie mogli zostać przyjęci na pokład w ramach lotu regularnym połączeniem w dniu 29 lipca 2006 r. w następstwie wspomnianego strajku. T. Lassooy powołuje się obecnie na art. 4 ust. 3 rozporządzenia nr 261/2004 i twierdzi, że Finnair ma obowiązek wypłacić mu odszkodowanie, zgodnie ze wspomnianym przepisem.