Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Opinia rzecznika generalnego - 28 czerwca 2011 r. - Sousa Rodríguez i in. - Sprawa C-83/10

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

ELEONOR SHARPSTON

przedstawiona w dniu 28 czerwca 2011 r.(1)

Sprawa C‑83/10

Aurora Sousa Rodríguez

Yago López Sousa

Rodrigo Puga Lueiro

Luis Rodríguez González

María del Mar Pato Barreiro

Manuel López Alonso

Yaiza Pato Rodríguez

przeciwko

Air France

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Juzgado de lo Mercantil No 1 de Pontevedra (Hiszpania)]

Transport lotniczy - Pomoc, opieka i odszkodowanie na rzecz pasażerów - Rozumienie pojęć „odwołanie” i „dalsze odszkodowanie”






1.        W niniejszej sprawie Juzgado de lo Mercantil No 1 de Pontevedra (sąd gospodarczy nr 1 w Pontevedrze) zwraca się do Trybunału z pytaniem, czy „odwołanie” w rozumieniu rozporządzenia nr 261/2004 (2) obejmuje przypadek, w którym lot rozpoczął się, jednak z powodów technicznych został zmuszony do powrotu na lotnisko wylotu. Wspomniany sąd zmierza także do uzyskania wskazówek w przedmiocie znaczenia pojęcia „dalsze odszkodowanie”, o którym mowa w art. 12 rozporządzenia.

 Ramz prawne

 Konwencja montrealska

2.        Konwencja w sprawie ujednolicenia niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (zwana dalej „konwencją montrealską”) została podpisana przez Wspólnotę Europejską w dniu 9 grudnia 1999 r. i zatwierdzona przez nią w dniu 5 kwietnia 2001 r.(3).

3.        Motyw trzeci zawarty w preambule konwencji montrealskiej uznaje wagę zapewnienia ochrony interesów konsumentów w międzynarodowym transporcie lotniczym i potrzebę sprawiedliwej rekompensaty opartej na zasadzie naprawienia szkody.

4.        Artykuł 19 konwencji montrealskiej stanowi:

„Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikłą z opóźnienia w przewozie lotniczym osób, bagażu lub ładunku. Jednakże, przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za szkodę wynikłą z opóźnienia, jeśli udowodni, że on sam oraz jego pracownicy i agenci podjęli wszystkie rozsądnie konieczne środki, aby uniknąć szkody, lub że niemożliwe było podjęcie przez nich takich środków.”

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00