Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 26 maja 2011 r. - Express Line - Sprawa C-148/10

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

NIILA JÄÄSKINENA

przedstawiona w dniu 26 maja 2011 r.(1)

Sprawa C‑148/10

Express Line NV

przeciwko

Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Hof van Beroep te Brussel (Belgia)]

Odesłanie prejyducjalne - Właściwość Trybunału - Częściowe wycofanie powództwa przez skarżącą w postępowaniu krajowym - Umorzenie postępowania - Usługi pocztowe - Operatorzy świadczący niepowszechne usługi pocztowe - Zewnętrzne procedury rozpatrywania reklamacji użytkowników - Dyrektywa 97/67/WE - Artykuł 19 - Zakres - Artykuł 49 TFUE - Swoboda przedsiębiorczości - Artykuł 56 TFUE - Swoboda świadczenia usług






I -    Wstęp

1.        Hof van Beroep te Brussel (Belgia) zadał dwa pytania prejudycjalne dotyczące interpretacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 97/67/WE z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług(2). W szczególności zmierza on do ustalenia, jaki jest zakres stosowania przepisów art. 19 rzeczonej dyrektywy, zwłaszcza w świetle późniejszych jej zmian(3). Ponadto sąd krajowy zwraca się do Trybunału o dokonanie wykładni przepisów art. 56 i nast. TFUE dotyczących swobody świadczenia usług.

2.        Spór przed sądem krajowym toczy się między Express Line NV, obecnie pod nazwą DHL International NV (zwaną dalej „Express Line”), oraz Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (belgijskim instytutem usług pocztowych i telekomunikacji, zwanym dalej „IBPT”), w związku z tym że zdaniem IBPT ekspresowe usługi kurierskie świadczone przez rzeczoną spółkę podlegają właściwości belgijskiej służby mediacji sektora pocztowego i IBPT zażądał od niej uiszczenia opłaty z tego tytułu.

        W niniejszym odesłaniu prejudycjalnym zwrócono się do Trybunału o ustalenie, czy państwa członkowskie mogą zobowiązać operatorów świadczących usługi pocztowe nienależące do zakresu usługi powszechnej do stosowania zewnętrznej procedury rozpatrywania reklamacji składanych przez użytkowników usług pocztowych w świetle przepisów dyrektywy 97/67, a przede wszystkim art. 19 tej dyrektywy, który ustanawia taki system dla operatorów świadczących usługę powszechną.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00