Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego - 22 czerwca 2011 r. - Flachglas Torgau - Sprawa C-204/09
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
ELEANOR SHARPSTON
przedstawiona w dniu 22 czerwca 2011 r.(1)
Sprawa C‑204/09
Flachglas Torgau GmbH
przeciwko
Bundesrepublik Deutschland
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (Niemcy)]
Dostęp do informacji o środowisku znajdujących się w posiadaniu organów władzy publicznej - Konwencja z Aarhus - Dyrektywa 2003/4/WE - Organy pełniące funkcje o charakterze ustawodawczym - Przewidziana prawnie poufność obrad
1. Zgodnie z dyrektywą 2003/4/WE(2) organy władzy publicznej są co do zasady obowiązane udostępnić każdemu wnioskodawcy na jego wniosek informacje o środowisku, które znajdują się w ich posiadaniu lub które są dla nich przeznaczone. Jednakże dyrektywa zezwala państwom członkowskim na wyłączenie organów pełniących funkcje o charakterze ustawodawczym z definicji „organu władzy publicznej”. Ponadto odmowa udostępnienia możliwa jest w odniesieniu do niektórych rodzajów dokumentów lub w sytuacji gdy ujawnienie informacji negatywnie wpłynie na poufność działań [obrad] organów władzy publicznej, jeśli taka poufność jest prawnie przewidziana.
2. Bundesverwaltungsgericht (federalny sąd administracyjny, Niemcy) wnosi o dokonanie wykładni w szczególności w przedmiocie zakresu, w jakim organy wykonawcze państwa można uznać za pełniące funkcje o charakterze ustawodawczym, oraz ewentualnych ograniczeń czasowych tego wyłączenia, jak również w przedmiocie precyzyjnego określenia zakresu kryterium „prawnie przewidzianej” poufności obrad.
Konwencja z Aarhus
Unia Europejska, państwa członkowskie i dziewiętnaście innych państw podpisały Konwencję o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do wymiaru sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska (zwaną dalej „konwencją z Aarhus”), która weszła w życie w dniu 30 października 2001 r. Konwencja opiera się na trzech filarach: dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do wymiaru sprawiedliwości. Preambuła konwencji zawiera między innymi motywy, które stanowią: