Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego - 31 marca 2011 r. - Dickinger i Ömer - Sprawa C-347/09
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
YVES’A BOTA
przedstawiona w dniu 31 marca 2011 r.(1)
Sprawa C‑347/09
Staatsanwaltschaft Linz
przeciwko
Jochenowi Dickingerowi,
Franzowi Ömerowi
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym
złożony przez Bezirksgericht Linz (Austria)]
Swoboda świadczenia usług - Uregulowanie krajowe ustanawiające monopol na urządzanie loterii za pośrednictwem internetu - Ograniczenie możliwości uzyskania tego monopolu do spółek kapitałowych mających siedzibę na terytorium kraju - Zakaz tworzenia przez posiadacza monopolu oddziałów za granicą
1. Kwestia zgodności monopolu w zakresie gier hazardowych lub losowych z przewidzianymi w prawie wspólnotowym swobodami przepływu była przedmiotem, od września 2009 r., szeregu wyroków wydanych w trybie prejudycjalnym, które umożliwiły Trybunałowi uściślenie jego wcześniejszego orzecznictwa(2).
2. Z wyroków tych wynika przede wszystkim, że taki monopol może być zgodny ze wspomnianymi swobodami, jeśli jest on uzasadniony celami w postaci zapewnienia wysokiego poziomu ochrony porządku publicznego i ochrony konsumentów, oraz jeśli jest zorganizowany i wykonywany w sposób umożliwiający rzeczywiste osiągnięcie tych celów.
3. Z wyroków tych wynika również, że posiadaczem takiego monopolu może być nie tylko podmiot publiczny, lecz także podmiot prywatny(3). W tym drugim przypadku udzielenie monopolu powinno odbywać się z poszanowaniem zasady równego traktowania i obowiązku przejrzystości, chyba że udzielenie monopolu takiemu podmiotowi prywatnemu ma charakter wewnętrzny („in‑house”)(4).
4. W odniesieniu konkretnie do sektora gier hazardowych urządzanych za pośrednictwem internetu udzielanie monopolu zostało dodatkowo uzasadnione szczególnymi zagrożeniami, jakie związane są z tymi grami(5).
Trybunał stwierdził ponadto, że państwo członkowskie nie ma obowiązku uznawać zezwolenia na urządzanie gier za pośrednictwem internetu, które zostało udzielone podmiotowi świadczącemu usługi w zakresie gier losowych za pośrednictwem internetu w innym państwie członkowskim, na którego terytorium podmiot ten ma siedzibę().