Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 3 marca 2011 r. - Sude / MyTravel et Commission - Sprawa C-506/08 P

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 3 marca 2011 r.(1)

Sprawa C‑506/08 P

Królestwo Szwecji

popierane przez

Królestwo Danii,

Królestwo Niderlandów

i Republikę Finlandii

przeciwko

Komisji Europejskiej

popieranej przez

Republikę Federalną Niemiec,

Republikę Francuską oraz

Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

Odwołanie - Dostęp do dokumentów - Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 - Odmowa dostępu - Wyjątek dotyczący ochrony procesu podejmowania decyzji - Wyjątek dotyczący ochrony postępowania sądowego i porad prawnych - Nadrzędny interes publiczny przemawiający za ujawnieniem - Dokumenty dotyczące decyzji Komisji w dziedzinie koncentracji - Nabycie First Choice plc przez Airtours plc






I -    Wprowadzenie

1.        W Unii Europejskiej decyzje zapadają zgodnie z art. 1 ust. 2 oraz art. 10 ust. 3 TUE w sposób możliwie jawny. W konsekwencji art. 15 ust. 3 TFUE (dawniej art. 255 TWE), art. 42 Karty praw podstawowych oraz rozporządzenie (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1049/2001 z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji przewidują prawo dostępu do dokumentów.(2)

2.        Czy w związku z tym Komisja jest zobowiązana ujawnić wewnętrzne dyskusje dotyczące konsekwencji poniesionej przed sądami Unii porażki, do której doszło w wyroku w sprawie Airtours(3)? Czy raczej taka przejrzystość zakłócałaby proces podejmowania decyzji przez Komisję? To pytanie nasuwa się w ramach niniejszego odwołania od wyroku w sprawie T-403/05.(4)

        Komisja powołuje się przy poparciu Niemiec, Francji i Zjednoczonego Królestwa na ochronę wewnętrznych konsultacji jak również na ochronę porad prawnych w celu uzasadnienia poufnego traktowania tych procesów. Tymczasem Szwecja a także Dania, Niderlandy i Finlandia, opowiadają się za tym aby wyjątki od polityki przejrzystości były dopuszczalne jedynie wtedy, gdy zostanie dowiedzione konkretne naruszenie wpomnianych dóbr podlegających ochronie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00