Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego - 7 kwietnia 2011 r. - Viking Gas - Sprawa C-46/10
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
JULIANE KOKOTT
przedstawiona w dniu 7 kwietnia 2011 r.(1)
Sprawa C‑46/10
Viking Gas A/S
przeciwko
Kosan Gas A/S, dawniej BP Gas A/S
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym
złożony przez Hřjesteret (Dania)]
Dyrektywa 89/104 - Prawo znaków towarowych - Butla gazowa zarejestrowana jako trójwymiarowy znak towarowy tworzony przez opakowanie towaru - Napełnianie i sprzedaż tych butli przez konkurenta wyłącznego licencjobiorcy
I - Wprowadzenie
1. Czy przedsiębiorstwo może butelkować swój towar, wykorzystując zużyte opakowanie konkurenta i w tej postaci go sprzedawać, jeżeli opakowanie to jest chronione jako znak towarowy? Oto pytanie, jakie należy rozstrzygnąć w niniejszej sprawie. Jeżeli wyobrazimy sobie, na przykład, dobrze znaną butelkę Coca Coli, to odpowiedź wydaje się jasna. Jednak czy jest tak również w przypadku innowacyjnej butli gazowej, za którą klient płaci więcej niż za sam zawarty w niej gaz?
II - Ramy prawne
2. W niniejszej sprawie właściwa jest pierwsza dyrektywa Rady 89/104/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. mająca na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych(2) (zwana dalej „dyrektywą o znakach towarowych”).
3. Artykuł 5 dyrektywy o znakach towarowych określa prawa przyznane przez znak towarowy:
„1. Zarejestrowany znak towarowy przyznaje właścicielowi wyłączne prawa do tego znaku. Właściciel jest uprawniony do zakazania wszelkim stronom [osobom] trzecim, które nie posiadają jego zgody, używania w obrocie handlowym:
a) oznaczenia identycznego ze znakiem towarowym dla towarów lub usług identycznych z tymi, dla których znak towarowy jest zarejestrowany;
b) oznaczenia, w przypadku którego z powodu jego identyczności lub podobieństwa do znaku towarowego oraz identyczności lub podobieństwa towarów lub usług, których dotyczy znak towarowy i to oznaczenie, istnieje prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd wśród opinii publicznej [odbiorców], które obejmuje prawdopodobieństwo skojarzenia oznaczenia ze znakiem towarowym.