Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego - 12 maja 2011 r. - Scheuten Solar Technology - Sprawa C-397/09
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
ELEANOR SHARPSTON
przedstawiona w dniu 12 maja 2011 r.(1)
Sprawa C‑397/09
Scheuten Solar Technology GmbH
przeciwko
Finanzamt Gelsenkirchen-Süd
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesfinanzhof (Niemcy)]
Opodatkowanie - Zapłata odsetek dokonana między spółkami powiązanymi z różnych państw członkowskich - Możliwość odliczenia płatności przy ustalaniu podstawy opodatkowania spółki dokonującej zapłaty odsetek
1. W niniejszym odesłaniu prejudycjalnym Bundesfinanzhof (federalny trybunał finansowy) (Niemcy) wnosi do Trybunału po raz pierwszy o wykładnię art. 1 ust. 1 dyrektywy 2003/49/WE(2), który wymaga od państw członkowskich powstrzymania się od opodatkowania odsetek oraz należności licencyjnych między powiązanymi spółkami znajdującymi się w różnych państwach członkowskich. Jednakże na podstawie art. 1 ust. 10 rzeczonej dyrektywy państwa członkowskie mają wybór stosowania bądź niestosowania zwolnienia od podatku, jeżeli spółki nie były powiązane przez okres przynajmniej dwóch lat.
2. Kwestią, na której głównie skupia się niniejsze postępowanie jest to, czy dyrektywa 2003/49 sprzeciwia się uregulowaniu krajowemu, które stanowi, że odsetki nie podlegają całkowitemu odliczeniu przy ustalaniu podstawy opodatkowania spółki dokonującej zapłaty odsetek.
Ramy prawne
Dyrektywa 2003/49
3. Preambuła do dyrektywy 2003/49 zawiera między innymi następujące motywy:
„(1) W ramach jednolitego rynku mającego cechy rynku krajowego transakcje między spółkami różnych państw członkowskich nie powinny podlegać bardziej niekorzystnym warunkom podatkowym niż warunki stosowane do tych samych transakcji przeprowadzanych między spółkami tego samego państwa członkowskiego.
(2) Wymaganie to nie jest obecnie spełnione w odniesieniu do odsetek oraz należności licencyjnych; krajowe ustawodawstwa podatkowe związane, tam gdzie jest to stosowne, z umowami dwustronnymi i wielostronnymi nie zawsze mogą zapewnić, aby podwójne opodatkowanie było zniesione oraz ich zastosowanie często powoduje w odniesieniu do zainteresowanych spółek uciążliwe formalności administracyjne oraz problemy w zakresie przepływu środków pieniężnych.