Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Mengozzi przedstawiona w dniu 3 lutego 2011 r. - Konsumentombudsmannen przeciwko Ving Sverige AB. - Sprawa C-122/10., sygn. C-122/10

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

PAOLA MENGOZZIEGO

przedstawiona w dniu 3 lutego 2011 r.(1)

Sprawa C‑122/10

Konsumentombudsmannen KO

przeciwko

Ving Sverige AB

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Marknadsdomstolen (Szwecja)]

Ochrona konsumentów - Nieuczciwe praktyki handlowe - Dyrektywa 2005/29/WE - Pojęcie zaproszenia do dokonania zakupu - Wymóg podania informacji o sprzedawanym produkcie i jego cenie pozwalającej konsumentowi na dokonanie zakupu - Pojęcie istotnych cech produktu - Wskazanie ceny wyjściowej w reklamie zamieszczonej w prasie codziennej - Zaniechania wprowadzające w błąd






I -    Wprowadzenie

1.        Zgodnie z art. 169 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Unia Europejska popiera interes konsumentów i zapewnia wysoki poziom ich ochrony. Dyrektywa 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. dotycząca nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym oraz zmieniająca dyrektywę Rady 84/450/EWG, dyrektywy 97/7/WE, 98/27/WE i 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady („dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych”, zwana dalej „dyrektywą 2005/29”)(2), bezsprzecznie ma na celu popieranie tego celu i ma stanowić skuteczne narzędzie służące zapobieganiu nieuczciwym praktykom handlowym i ich zwalczaniu.

2.        W dyrektywie 2005/29 ustawodawca Unii zdecydował o nałożeniu na przedsiębiorców obowiązku podawania szczegółowej informacji przy przekazywaniu komunikatu handlowego w szczególnej formie zaproszenia do dokonania zakupu. Niniejsza sprawa daje Trybunałowi po raz pierwszy okazję do dokonania wykładni tego pojęcia.

II - Ramy prawne

A -    Prawo Unii

        Motyw 14 dyrektywy 2005/29 stanowi, że „[o]dnośnie do zaniechań, niniejsza dyrektywa wyznacza ograniczony zakres podstawowych informacji, które są potrzebne konsumentowi do podjęcia świadomej decyzji dotyczącej transakcji. Informacji takich nie trzeba będzie ujawniać we wszystkich ogłoszeniach reklamowych, lecz tylko w tych przypadkach gdy przedsiębiorca składa zaproszenie do dokonania zakupu, które jest pojęciem jasno zdefiniowanym w niniejszej dyrektywie”.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00