Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 27 stycznia 2011 r. - Sprawa C-402/09

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

ELEANOR SHARPSTON

przedstawiona w dniu 27 stycznia 2011 r.(1)

Sprawa C‑402/09

Ioan Tatu

przeciwko

Statul român prin Ministerul Finanţelor şi Economiei,

Direcţia Generală a Finanţelor Publice Sibiu,

Administraţia Finanţelor Publice Sibiu,

Administraţia Fondului pentru Mediu

i

Ministerul Mediului

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym
złożony przez Tribunalul Sibiu, Secţia comercială şi de contencios administrativ (Rumunia)]

Swobodny przepływ towarów - Podatek od zanieczyszczeń nakładany na używane pojazdy z przywozu przy pierwszej rejestracji - Zgodność z art. 110 TFUE






1.        W niniejszej sprawie Tribunalul Sibiu, Secţia comercială şi de contencios administrativ (sąd w Sibiu, wydział handlowy i administracyjny) (Rumunia) zwraca się do Trybunału z pytaniem prejudycjalnym dotyczącym zgodności z art. 110 TFUE (dawniej art. 90 WE)(2) podatku (opisanego jako podatek od zanieczyszczeń) nakładanego na używane samochody z przywozu.

 Ustawodawstwo Unii Europejskiej

2.        Artykuł 110 TFUE stanowi:

„Żadne państwo członkowskie nie nakłada bezpośrednio lub pośrednio na produkty innych państw członkowskich podatków wewnętrznych jakiegokolwiek rodzaju wyższych od tych, które nakłada bezpośrednio lub pośrednio na podobne produkty krajowe.

Ponadto żadne państwo członkowskie nie nakłada na produkty innych państw członkowskich podatków wewnętrznych, które pośrednio chronią inne produkty”.

 Normy emisji

        Europejskie normy emisji określają dopuszczalne limity emisji spalin dla nowych pojazdów silnikowych wprowadzanych do obrotu w państwach członkowskich. W odniesieniu do samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t pierwsza taka norma (znana jako euro 1) została wprowadzona na podstawie dyrektywy 91/441(), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 1992 r. Od tego czasu normy były stopniowo zaostrzane, w celu poprawy jakości powietrza w Unii Europejskiej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00