Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego - 9 grudnia 2010 r. - L'Oréal i in. - Sprawa C-324/09
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
N. JÄÄSKINENA
przedstawiona w dniu 9 grudnia 2010 r.(1)
Sprawa C‑324/09
L’Oréal SA
Lancôme parfums et beauté & Cie
Laboratoire Garnier & Cie
L’Oréal (UK) Limited
przeciwko
eBay International AG
eBay Europe SARL
eBay (UK) Limited
[Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez High Court of Justice of England and Wales, Chancery Division (United Kingdom)]
Społeczeństwo informacyjne - Wyszukiwarka - Reklama kontekstowa („keyword advertising”) - Operator rynku elektronicznego - Słowa kluczowe odpowiadające znakom towarowym -Dyrektywa 89/104/EWG („dyrektywa o znakach towarowych”) - Artykuły 5 i 7 - Rozporządzenie (WE) nr 40/94 („rozporządzenie w sprawie wspólnotowego znaku towarowego”) - Artykuły 9 i 13 - Odpowiedzialność operatora rynku elektronicznego za przechowywane informacje - Dyrektywa 2000/31/WE („dyrektywa o handlu elektronicznym”) - Artykuł 14 - Obowiązek zapewnienia przez państwa członkowskie właścicielom praw możliwości składania wniosków o wydanie zakazu wobec podmiotów pośredniczących, świadczących usługi, z których osoby trzecie korzystają w celu naruszenia tych praw - Dyrektywa 2004/48/WE („dyrektywa w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej”) - Artykuł 11 - Wolność wypowiedzi - Wolność handlu - Dyrektywa 76/768 („dyrektywa o kosmetykach”)
I - Wprowadzenie
1. Spór w postępowaniu przed sądem krajowym toczy się pomiędzy L’Oréal SA i jej spółkami zależnymi (zwana dalej „L’Oréal”), z jednej strony, a trzema spółkami zależnymi eBay Inc. (zwany dalej „eBay”) oraz pewnymi osobami fizycznymi, z drugiej strony. Dotyczy on oferowania do sprzedaży przez te osoby określonych towarów na rynku elektronicznym eBay. Tym ofertom sprzedaży zarzuca się naruszenie przysługujących L’Oréal praw własności intelektualnej.
eBay, pozwany w postępowaniu przed sądem krajowym, prowadzi popularny i zaawansowany rynek elektroniczny w Internecie. Zbudował system, który istotnie ułatwia osobom fizycznym dokonywanie kupna i sprzedaży przez Internet, dysponuje efektywną wyszukiwarką, bezpiecznym systemem płatniczym i charakteryzuje się rozległym zasięgiem geograficznym. eBay zaprojektował również mechanizmy zgodności służące zwalczaniu sprzedaży podrabianych towarów. Aby przyciągnąć do swoich stron internetowych nowych klientów, eBay kupił także w ramach odpłatnych usług odsyłania (takich jak AdWords firmy Google) słowa kluczowe odpowiadające znanym znakom towarowym. W następstwie wpisania wybranych słów kluczowych do wyszukiwarki wyświetla się ogłoszenie reklamowe i link sponsorowany, który prowadzi bezpośrednio do prowadzonego przez eBay rynku elektronicznego.