Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 7 grudnia 2010 r. - Carvalho Ferreira Santos - Sprawa C-484/09

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

VERICY TRSTENJAK

przedstawiona w dniu 7 grudnia 2010 r.(1)

Sprawa C‑484/09

Manuel Carvalho Ferreira Santos

przeciwko

Companhia Europeia de Seguros, SA

(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal da Relaçăo Porto [Portugalia])

Dyrektywy 72/166/EWG, 84/5/EWG i 90/232/EWG - Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych - Uregulowanie obowiązku naprawienia szkody spowodowanej wypadkiem w ruchu drogowym przy udziale pojazdów - Ograniczenie prawa do odszkodowania z obowiązkowego ubezpieczenia ze względu na przyczynienie się kierującego ponoszącego odpowiedzialność za wypadek do powstania szkody - Brak możliwości ustalenia stopnia przyczynienia się obu kierujących do wypadku - Odpowiedzialność na zasadzie ryzyka





I -    Wprowadzenie

1.        Portugalski Tribunal da Relaçăo Porto przedłożył Trybunałowi, zgodnie z art. 234 WE(2), pytanie prejudycjalne w przedmiocie wykładni dyrektyw 72/166/EWG(3), 84/5/EWG(4) i 90/232/EWG(5). Sąd krajowy zmierza w ten sposób w istocie do ustalenia, czy przywołane dyrektywy stoją na przeszkodzie krajowemu uregulowaniu z zakresu prawa cywilnego, który w przypadku przyczynienia się poszkodowanego do powstania szkody pozwala na podzielenia odpowiedzialności odpowiednio do udziału, w jakim ryzyko spowodowane przez poszczególne pojazdy przyczyniło się do powstania szkody z takim skutkiem, że zmniejsza to wysokość odszkodowania, do której poszkodowany w wyniku wypadku jest uprawniony względem ubezpieczyciela oferującego ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych.

        Pytanie to powstaje w ramach sporu prawnego pomiędzy M. Carvalho a Companhia Europeia de Seguros, SA, spółką oferującą ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, dotyczącego pełnego naprawienia szkód majątkowych i niemajątkowych poniesionych przez niego w wyniku wypadku samochodowego. Biorąc pod uwagę okoliczność, że bezpośrednie zastosowanie wymienionego powyżej przepisu krajowego skutkuje zmniejszeniem o połowę wysokości odszkodowania, podniesiona kwestia zgodności tego przepisu krajowego z prawem Unii wymaga wyjaśnienia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00