Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 16 grudnia 2010 r. - Miles i in. - Sprawa C-196/09

OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ

ELEANOR SHARPSTON

przedstawiona w dniu 16 grudnia 2010 r.(1)

Sprawa C‑196/09

Paul Miles i in.

Robert Watson Mac Donald

przeciwko

Szkołom Europejskim

(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Radę ds. Zażaleń Szkół Europejskich)

Definicja „sądu krajowego” w rozumieniu art. 267 TFUE - Rada ds. Zażaleń Szkół Europejskich - Zasady równego traktowania i swobodnego przepływu pracowników - System wynagradzania nauczycieli oddelegowanych do Szkół Europejskich





1.        Szkoły Europejskie są oficjalnymi placówkami edukacyjnymi kontrolowanymi przez działające łącznie rządy państw członkowskich Unii Europejskiej („UE”). Ich celem jest zapewnienie wielojęzycznego i wielokulturowego nauczania dzieciom personelu instytucji Unii Europejskiej na poziomie przedszkolnym, podstawowym oraz szkoły średniej. Obecnie działa 14 szkół o łącznej liczbie około 22500 zarejestrowanych uczniów(2).

2.        Szkoły Europejskie powstały na podstawie dwóch konwencji Statutu Szkoły Europejskiej podpisanego dnia 12 kwietnia 1957 r.(3) w Luksemburgu oraz protokołu dotyczącego utworzenia Szkół Europejskich nawiązujących do struktury Szkoły Europejskiej z dnia 13 kwietnia 1962 r.(4) Obie konwencje zostały podpisane przez pierwotne sześć państw członkowskich. Z dniem 21 czerwca 1994 r. zostały one zastąpione konwencję określającą Statut Szkół Europejskich („Konwencja”).(5) W tamtym czasie instytucje Wspólnoty stały się stronami umów międzynarodowych(6). Obecnie stronami Konwencji są instytucje UE oraz wszystkie 27 państw członkowskich(7).

3.        Konwencja zawiera postanowienia dotyczące celu i organizacji szkół. Obejmuje takie kwestie jak pedagogikę, strukturę organizacyjną systemu Szkół Europejskich, organy ustanowione do zarządzania nim oraz rozstrzyganie sporów dotyczących wykładni i stosowania Konwencji.

        Dodatkowo celem Konwencji jest zapewnienie osobom, wobec których ma ona zastosowanie właściwej ochrony prawnej poprzez ustanowienie Rady ds. Zażaleń().

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00