Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Mazák przedstawiona w dniu 25 czerwca 2009 r. - Irne Bogiatzi, po mężu Ventouras przeciwko Deutscher Luftpool oraz inne. - Sprawa C-301/08., sygn. C-301/08

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JÁNA MAZÁKA

przedstawiona w dniu 25 czerwca 2009 r.(1)

Sprawa C‑301/08

Irčne Ventouras z domu Bogiatzi

przeciwko

Deutscher Luftpool,

Luxair SA,

Wspólnotom Europejskim,

Wielkiemu Księstwu Luksemburga

oraz Le Foyer Assurances SA

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour de Cassation (Luksemburg)]

Rozporządzenie (WE) nr 2027/97 - Artykuł 29 konwencji warszawskiej - Odpowiedzialność wspólnotowego przewoźnika lotniczego za szkodę poniesioną przez pasażera w wyniku wypadku - Termin na wniesienie powództwa o odszkodowanie - Umowa międzynarodowa zawarta przez państwa członkowskie - Właściwość Trybunału do dokonywania wykładni art. 29 konwencji warszawskiej na podstawie art. 234 WE - Wpływ rozporządzenia wspólnotowego na umowę międzynarodową - Artykuł 307 WE





I -    Wprowadzenie

1.        Postanowieniem z dnia 26 czerwca 2008 r., które wpłynęło do Trybunału w dniu 7 lipca 2008 r., Cour de Cassation (sąd kasacyjny) w Luksemburgu na podstawie art. 234 WE przedstawił Trybunałowi Sprawiedliwości szereg pytań prejudycjalnych w przedmiocie wykładni przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 2027/97 z dnia 9 października 1997 r. w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu wypadków lotniczych(2) (zwanego dalej „rozporządzeniem nr 2027/97”), w związku z postanowieniami Konwencji o ujednostajnieniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego podpisanej w Warszawie dnia 12 października 1929 r. (zwanej dalej „konwencją warszawską”).

        Przedłożone pytania wyłoniły się na tle postępowania wszczętego wskutek wniesionego przez Irčne Bogiatzi powództwa o odszkodowanie z tytułu wypadku, jakiemu uległa ona podczas wsiadania do samolotu linii Luxair w dniu 21 grudnia 1998 r. („chwila zdarzenia”), skierowanego przeciwko spółce Luxair SA oraz Deutscher Luftpool, stowarzyszeniu działającemu na podstawie prawa niemieckiego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00