Opinia rzecznika generalnego Kokott przedstawiona w dniu 19 maja 2009 r. - María Julia Zurita García (C-261/08) i Aurelio Choque Cabrera (C-348/08) przeciwko Delegado del Gobierno en la Región de Murcia. - Sprawy połączone C-261/08 oraz C-348/08., sygn. C-261/08 oraz C-348/08
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
JULIANE KOKOTT
przedstawiona w dniu 19 maja 2009 r.(1)
Sprawy połączone C‑261/08 i C‑348/08
María Julia Zurita García
przeciwko
Delegación del Gobierno en Murcia
i
Aurelio Choque Cabrera
przeciwko
Delegación del Gobierno en Murcia
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym
złożony przez Tribunal Superior de Justicia de Murcia (Hiszpania)]
Dorobek Schengen - Rozporządzenie (WE) nr 562/2006 - Kodeks graniczny Schengen - Konwencja wykonawcza do układu z Schengen - Prawo pobytu - Wydalenie - Zastąpienie przez karę grzywny
I - Wprowadzenie
1. Wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczą przepisów prawa wspólnotowego w sprawie wydalenia obywateli państw trzecich, którzy nie spełniają lub przestali spełniać warunki pobytu. Zgodnie z informacjami sądu krajowego prawo hiszpańskie nie wymaga koniecznie wydalenia takiej osoby, lecz zezwala na nałożenie na nią jedynie kary grzywny. Sąd krajowy wątpi, czy ten stan prawny jest zgodny z prawem wspólnotowym. Zwraca się on o wykładnię rozporządzenia (WE) nr 562/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. ustanawiającego wspólnotowy kodeks zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen)(2). Ponadto znaczenie dla niniejszej sprawy ma również art. 23 konwencji wykonawczej do układu z Schengen(3) (zwanej dalej „KWUS”)(4).
II - Ramy prawne
A - Kodeks graniczny Schengen
2. Podstawą prawną kodeksu granicznego Schengen jest art. 62 pkt 1 WE i art. 62 pkt 2 lit. a) WE:
„Rada, stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 67, przyjmuje w ciągu 5 lat od chwili wejścia w życie traktatu z Amsterdamu:
1) środki zmierzające do zapewnienia, zgodnie z art. 14, iż osoby będące obywatelami Unii lub obywatelami państw trzecich nie podlegają jakiejkolwiek kontroli przy przekraczaniu granic wewnętrznych;