Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Ruiz-Jarabo Colomer przedstawiona w dniu 4 września 2008 r. - Mirja Juuri przeciwko Fazer Amica Oy. - Sprawa C-396/07., sygn. C-396/07

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

DÁMASA RUIZA-JARABA COLOMERA

przedstawiona w dniu 4 września 2008 r. (1)

Sprawa C‑396/07

Mirja Juuri

przeciwko

Fazer Amica Oy

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Korkein Oikeus (Finlandia)]

Przejęcie przedsiębiorstw - Ochrona praw pracowniczych - Dyrektywa 2001/23/WE - Artykuł 3 ust. 3 - Artykuł 4 ust. 2 - Stosowanie nowego układu zbiorowego pracy - Obejście prawa - Poważna zmiana warunków pracy - Rozwiązanie umowy o pracę przez pracownika - Rozwiązanie umowy przez pracodawcę - Skutki odszkodowawcze rozwiązania umowy - Minimalne wymogi dyrektyw





I -    Wprowadzenie

1.        Mirja Juuri przez dziewięć lat pracowała w stołówce przedsiębiorstwa należącego do sektora metalurgicznego w Finlandii. Kiedy jej pracodawca przeniósł działalność związaną z prowadzeniem stołówki na innego przedsiębiorcę, warunki pracy M. Juuri uległy pogorszeniu. Prawo wspólnotowe proponuje rozwiązanie dotyczące sytuacji takiego pracownika, lecz sąd krajowy powziął wątpliwości co do wykładni jego przepisów. Konkretnie, dyrektywa 2001/23/WE w sprawie ochrony praw pracowniczych w przypadku przejęcia przedsiębiorstw(2) przypisuje, w takiej sytuacji jak dotycząca M. Juuri, odpowiedzialność jej nowemu pracodawcy. Do Trybunału Sprawiedliwości należy określenie zakresu tej odpowiedzialności i wiążących się z nią skutków ekonomicznych.

        Dyrektywa 2001/23/WE mieści się w ramach tzw. „wspólnotowego prawa socjalnego”. Ta dziedzina prawa gwarantuje pracownikom uprawnienia minimalne, zezwalając jednocześnie państwom członkowskim na podwyższenie poziomu ochrony. Ze względu na złożony charakter nierozłącznie związany z regulacją krajowych rynków pracy dyrektywa ta była wynikiem poważnych kompromisów, wskutek czego jej przepisy, otwarte i niejednoznaczne, często wymagają interwencji Trybunału Sprawiedliwości w trybie prejudycjalnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00