Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego - 31 stycznia 2008 r. - O2 Holdings & O2 (UK) - Sprawa C-533/06
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
PAOLA MENGOZZIEGO
przedstawiona w dniu 31 stycznia 2008 r.(1)
Sprawa C‑533/06
O2 Holdings Limited & O2 (UK) Limited
przeciwko
Hutchison 3G UK Limited
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Court of Appeal (England & Wales) (Zjednoczone Królestwo)]
Dyrektywa 84/450/EWG - Reklama porównawcza - Użycie znaku towarowego lub oznaczenia podobnego do znaku towarowego konkurenta w reklamie porównawczej - Zastosowanie art. 5 ust. 1 dyrektywy 89/104/EWG - Warunki dopuszczalności porównania w reklamie - Niezbędność odniesienia się do znaku towarowego konkurenta
1. W niniejszym wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym Court of Appeal (England & Wales) stawia Trybunałowi pytania dotyczące wykładni przepisów pierwszej dyrektywy Rady 89/104/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych(2) i dyrektywy Rady 84/450/EWG z dnia 10 września 1984 r. dotyczącej reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej(3), zmienionej dyrektywą 97/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 października 1997 r.(4).
2. Wspomniane pytania zostały przedstawione w ramach sporu między przedsiębiorstwami prowadzącymi działalność w sektorze telefonii komórkowej, O2 Holdings Limited i O2 (UK) Limited (wspólnie zwanymi dalej „O2”) z jednej strony, a Hutchison 3G Limited (zwaną dalej „H3G”) z drugiej strony, w związku z telewizyjną kampanią reklamową H3G w Zjednoczonym Królestwie promującą usługi telefonii komórkowej.
Ramy prawne
3. Artykuł 5 dyrektywy 89/104 zatytułowany „Prawa przyznawane przez znak towarowy” stanowi:
„1. Zarejestrowany znak towarowy przyznaje właścicielowi wyłączne prawa do tego znaku. Właściciel jest uprawniony do zakazania wszelkim stronom trzecim, które nie posiadają jego zgody, używania w obrocie handlowym:
a) oznaczenia identycznego ze znakiem towarowym dla towarów lub usług identycznych z tymi, dla których znak towarowy jest zarejestrowany;