Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Ruiz-Jarabo Colomer przedstawiona w dniu 16 stycznia 2008 r. - adidas AG i adidas Benelux BV przeciwko Marca Mode CV oraz inne. - Sprawa C-102/07., sygn. C-102/07

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

DÁMASA RUIZA-JARABA COLOMERA

przedstawiona w dniu 16 stycznia 2008 r.(1)

Sprawa C‑102/07

Adidas AG i

Adidas Benelux BV

przeciwko

Marca Mode CV,

C&A Nederland,

H&M Hennes & Mauritz Netherlands BV

i Vendex KBB Nederland BV

wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Hoge Raad der Nederlanden (Niderlandy)

Znak towarowy - Charakter odróżniający znaku towarowego lub oznaczeń, które służą do ozdoby towarów - Konieczność pozostawienia do swobodnego używania





I -    Wprowadzenie

1.     Sławny producent artykułów sportowych Adidas i jego niderlandzki odział po raz kolejny(2) występują przeciwko innym przedsiębiorstwom z uwagi na używanie niektórych oznaczeń podobnych do jego znanego znaku przedstawiającego trzy paski, zarzucając im naruszenie praw własności intelektualnej przysługujących mu w odniesieniu do tego symbolu.

2.     Tym razem Adidas powołuje się swoje oznaczenie względem innych sprzedawców tego rodzaju odzieży, którzy pragną wykorzystywać dwa paski w kontrastowych kolorach w celu ukrycia i wzmocnienia szwów na ich odzieży. W tym kontekście pytanie Hoge Raad dotyczy stosowania zasady konieczności pozostawienia do swobodnego używania w celu ograniczenia wykonywania praw właściciela znaku towarowego.

3.     Chodzi tutaj w zasadzie o zmagania, by otworzyć sobie drogę na rynek charakteryzujący się bezlitosną rywalizacją wynikającą ze znacznych zysków, na które mogą liczyć przedsiębiorstwa. Jest zrozumiałe zatem, że to, co wydaje się być w oczach osoby postronnej banalne - walka o zawładnięcie dwoma lub trzema paskami nałożonymi i zafarbowanymi w określony sposób nabiera dramatycznego wymiaru, jeżeli konflikt ma miejsce w sektorze strojów dla lekkoatletów.

4.     W świecie sportu zawodowego tryumf gwiazd stanowi najlepszą reklamę dla producentów koszulek i obuwia sportowego, którzy je sponsorują, wydając na to bez wątpienia duże sumy pieniędzy; istnieli jednak już biegacze, którzy nawet na długich dystansach zwyciężali na boso, jak Etiopczyk Abebe Bikila().

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00