Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego - 6 marca 2008 r. - Emirates Airlines - Sprawa C-173/07
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
ELEANOR. SHARPSTON
przedstawiona w dniu 6 marca 2008°r.(1)
Sprawa C‑173/07
Emirates Airlines Direktion für Deutschland
przeciwko
Dietherowi Schenkelowi
Transport lotniczy - Zakres podmiotowy zastosowania rozporządzenia nr 261/2004 - Loty powrotne z państwa trzeciego do Wspólnoty obsługiwane przez przewoźnika innego niż wspólnotowy - Odszkodowanie za odwołanie lotu - Konwencja montrealska
1. Rozporządzenie nr 261/2004 (2) przewiduje wypłatę odszkodowania pasażerom lotniczym w przypadku odwołania lotu. Jednak nie ma ono zastosowania do pasażerów podróżujących z państwa trzeciego do państwa członkowskiego, których lot obsługiwany jest przez przewoźnika innego niż wspólnotowy. Oberlandesgericht Frankfurt am Main (wyższy sąd krajowy we Frankfurcie nad Menem, Niemcy) zwraca się w istocie do Trybunału z pytaniem, czy lot powrotny z państwa trzeciego do państwa członkowskiego należy uznać za wchodzący w skład lotu z państwa członkowskiego, a w każdym bądź razie wtedy, gdy lot do miejsca przeznaczenia oraz lot powrotny zostały zarezerwowane równocześnie.
Właściwe przepisy
Rozporządzenie nr 261/2004
2. Rozporządzenie nr 261/2004 ma na celu zwiększenie poziomu ochrony pasażerów lotniczych we Wspólnocie (3). Uchyla ono rozporządzenie nr 295/91 (4), którego zakres ograniczał się do zwrotu kosztu biletu lub zmiany planu podróży, darmowych świadczeń oraz minimalnych kwot odszkodowania dla pasażerów, którym odmówiono przyjęcia na pokład, przewidzianych jedynie w przypadku regularnych przewozów lotniczych. Nowe rozporządzenie obejmuje wszystkie komercyjne przewozy lotnicze i poza odmową przyjęcia na pokład reguluje przypadki odwołania lotu i opóźnień. Przewiduje ono odszkodowanie dla pasażerów nie tylko w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, lecz również odwołania lotu.
3. Motyw pierwszy rozporządzenia nr 261/2004 stanowi, że działanie Wspólnoty w dziedzinie transportu lotniczego powinno mieć na celu zapewnienie wysokiego poziomu ochrony pasażerów oraz w pełni zwracać uwagę na ogólne wymogi ochrony konsumentów.