Opinia rzecznika generalnego Sharpston przedstawiona w dniu 21 czerwca 2007 r. - Stadtgemeinde Frohnleiten i Gemeindebetriebe Frohnleiten GmbH przeciwko Bundesminister für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft. - Sprawa C-221/06., sygn. C-221/06
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
ELEANOR SHARPSTON
przedstawiona w dniu 21 czerwca 2007 r.(1)
Sprawa C‑221/06
Stadtgemeinde Frohnleiten
Gemeindebetriebe Frohnleiten GmbH
przeciwko
Bundesminister für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft
Podatek od składowania odpadów - Zwolnienie - Wyłączenie zwolnienia w przypadku, gdy odpady pochodzą z innego państwa członkowskiego - Artykuł 90 WE
1. Przepis krajowy opodatkowuje składowanie odpadów na składowiskach, przewidując zwolnienie, gdy odpady powstały w trakcie zabezpieczania albo rekultywacji skażonych powierzchni wpisanych do urzędowych rejestrów, do których nie mogą jednak zostać wpisane powierzchnie położone w innych państwach członkowskich. W niniejszej sprawie wniesiono do Trybunału o orzeczenie w kwestii zgodności takiego przepisu z prawem wspólnotowym.
Przepisy wspólnotowe
2. Artykuł 90 ust. 1 WE(2) przewiduje:
„Żadne państwo członkowskie nie nakłada bezpośrednio lub pośrednio na produkty innych państw członkowskich podatków wewnętrznych jakiegokolwiek rodzaju wyższych od tych, które nakłada bezpośrednio lub pośrednio na podobne produkty krajowe”(3).
3. Rozporządzenie Rady (EWG) nr 259/93 z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do Wspólnoty Europejskiej oraz poza jej obszar(4) reguluje między innymi przesyłanie odpadów w celu ich składowania pomiędzy państwami członkowskimi.
4. Artykuł 3 ust. 1 nakłada na osobę zamierzającą wysłać odpady do usuwania z jednego państwa członkowskiego do drugiego wymóg powiadomienia właściwego organu miejsca przeznaczenia, który, zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a), podejmuje decyzję zezwalającą na wysyłkę, warunkowo lub bezwarunkowo, albo daje odpowiedź odmowną. Może on też zażądać dodatkowych informacji. Artykuł 4 ust. 2 lit. c) wymaga, aby sprzeciw i warunki określone w lit. a) opierały się na art. 4 ust. 3, który wymienia ewentualne podstawy. Podstawy te obejmują między innymi przypadki, w których planowana przesyłka „nie jest zgodna z krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi odnoszącymi się do ochrony środowiska naturalnego, porządku publicznego i ochrony zdrowia”. Artykuł 5 ust. 1 przewiduje, że wysyłka może być dokonana dopiero po otrzymaniu przez zgłaszającego przedmiotowego zezwolenia.