Opinia rzecznika generalnego Sharpston przedstawiona w dniu 7 czerwca 2007 r. - Lämmerzahl GmbH przeciwko Freie Hansestadt Bremen. - Sprawa C-241/06., sygn. C-241/06
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
ELEANOR SHARPSTON
przedstawiona w dniu 7 czerwca 2007 r.(1)
Sprawa C‑241/06
Lämmerzahl GmbH
przeciwko
Freie Hansestadt Bremen
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Hanseatisches Oberlandesgericht (Niemcy)]
Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym - Zamówienia publiczne - Progi wspólnotowe - Postępowanie odwoławcze w sprawie decyzji podjętych w postępowaniach przetargowych - Zasada skuteczności - Termin - Błędny wybór krajowej procedury przetargowej - Generalne wykluczenie korzystania z procedur odwoławczych dostępnych na podstawie prawa wspólnotowego
1. Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Hanseatisches Oberlandesgericht (sąd okręgowy) w Bremie (Niemcy) dotyczy w istocie pytania do Trybunału o rozstrzygnięcie, czy prawo wspólnotowe sprzeciwia się stosowaniu wobec oferenta generalnego wyłączenia z prawa przewidzianego w dyrektywie 89/665(2) odwołania się od decyzji w sprawach procedury przetargowej, ze względu na to, że nie zakwestionował on w terminie wyznaczonym przez prawo krajowe decyzji, za pomocą której błędnie wyłączono to postępowanie przetargowe spod zakresu tej dyrektywy.
2. Skarżąca w postępowaniu przed sądem krajowym przegrała przetarg na oprogramowanie, który został przeprowadzony zgodnie z procedurą krajową. Następnie zarzuciła ona po pierwsze, że należało zastosować wspólnotową procedurę przetargową, ponieważ odpowiednia kwota progowa została przekroczona, oraz po drugie, że podjęta w konsekwencji decyzja o udzieleniu zamówienia była niezgodna z prawem. Zarzuty zostały uznane za niedopuszczalne, ponieważ upłynął termin do zaskarżenia wyboru procedury, w związku z czym procedura odwoławcza dla zamówień publicznych wchodzących w zakres prawa wspólnotowego nie była dostępna.
3. Sąd krajowy wzywa Trybunał do przeprowadzenia analizy okoliczności, w jakich nałożenie terminów do zaskarżenia decyzji podjętych w procedurach zamówień publicznych może naruszać zasadę skuteczności, która leży u podstaw dyrektywy 89/665.