Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Mazák przedstawiona w dniu 10 lipca 2007 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Rebublice Włoskiej. - Sprawa C-337/05., sygn. C-337/05

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JÁNA MAZÁKA

przedstawiona w dniu 10 lipca 2007 r.(1)

Sprawa C‑337/05

Komisja Wspólnot Europejskich

przeciwko

Republice Włoskiej

Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Zamówienia publiczne na dostawy - Dyrektywy 93/36/EWG i 77/62/EWG - Udzielanie zamówień publicznych bez wcześniejszego opublikowania ogłoszenia - Helikoptery „Agusta” i „Agusta Bell” - Artykuł 296 WE - Produkty przeznaczone wyłącznie do celów wojskowych





1.        W skardze w niniejszej sprawie, wniesionej na mocy art. 226 WE, Komisja wnosi do Trybunału o stwierdzenie, że przyjmując praktykę, istniejącą od dawna i nadal stosowaną, polegającą na udzieleniu spółce „Agusta” z wolnej ręki zamówień na dostawę helikopterów zgodnie z zapotrzebowaniem szeregu ministerstw i instytucji bez zastosowania jakiegokolwiek postępowania przetargowego, Włochy uchybiły zobowiązaniom ciążącym na nich na mocy dyrektyw koordynujących procedury udzielania zamówień publicznych na dostawy, a w szczególności dyrektywy 93/36/EWG(2) oraz wcześniej dyrektywy Rady 77/62/EWG(3), dyrektywy Rady 80/767/EWG(4) i dyrektywy Rady 88/295/EWG(5).

2.        Włochy kwestionują popełnienie naruszenia, a na swoją obronę powołują się między innymi na art. 296 ust. 1 lit. b) WE.

I -    Ramy prawne

A -    Prawo wspólnotowe

3.        Dyrektywa 93/36 (zwana dalej „dyrektywą 93/36” lub „dyrektywą”) koordynuje procedury udzielania zamówień publicznych na dostawy i ustanawia wymogi dotyczące udzielania tych zamówień.

4.        Artykuł 1 dyrektywy 93/36 stanowi:

„a) ťzamówieniami publicznymi na dostawyŤ są umowy o charakterze odpłatnym, zawierane na piśmie między dostawcą (osobą fizyczną lub prawną) a jedną z instytucji zamawiających, określonych w lit. b) poniżej, których przedmiotem jest kupno, leasing, dzierżawa, najem lub kupno na raty, z opcją lub bez opcji zakupu towarów. Dostawa tych produktów może ponadto obejmować czynności montażu i instalacji; […] d) ťprocedurami otwartymiŤ są te krajowe procedury, w ramach których każdy zainteresowany dostawca może złożyć ofertę; […] e) ťprocedurami ograniczonymiŤ są te krajowe procedury, w ramach których oferty mogą składać tylko dostawcy zaproszeni przez instytucje zamawiające; […] f) ťprocedurami negocjacyjnymiŤ są te krajowe procedury, w ramach których instytucje zamawiające zwracają się według swojego wyboru do dostawców i negocjują warunki zamówienia z jednym lub kilkoma z nich”.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00